Af Pia Osbæck, journalist

25 kultur- og erhvervsfolk fortæller om samarbejder mellem det kreative miljø og erhvervslivet i Danmark i en ny bog skrevet af Christian Have fra Have Kommunikation. Forfatteren håber, at bogen kan inspirere til at indfri det kommercielle potentiale i de kreative erhverv.

I dag den 1. april udkommer Christian Have, stifter af Have Kommunikation, med bogen Det Kreative Danmark.

Bogen er en slags opfølgning på Christian Haves deltagelse i regeringens vækstteam for kreative erhverv, hvilket i efteråret 2018 kom med fem konkrete indsatsområder og 21 anbefalinger til regeringen om, hvordan man kan styrke vækstvilkårene og øge produktiviteten i de kreative erhverv.

”Hvis man kunne tænke sig at gå i gang med at indfri det kæmpe potentiale, der er inden for de kreative erhverv, ikke mindst på eksportområdet, kan man få god inspiration i bogen,” siger Christian Have og tilføjer, at der er interviews med 25 topfolk fra kultur- og erhvervslivet i bogen.

I bogen kan man finde ti dybdegående interviews med folk, der har gjort sig erfaringer med at kombinere det kreative og det kommercielle.

Desuden gennemgår bogen 15-20 konkrete cases og kreative samarbejder, f.eks. kunstmuseet Arkens samarbejde med Sennheiser, der laver hovedtelefoner; et samarbejde mellem tøjbrandet Klitmøller Collective, surfmiljøet i Klitmøller og filmmanden Peter Alsted samt Mercedes-Benz’ samarbejde med innovative kunstnere.

”Mads Øvlisen (tidl. adm. dir. hos Novo Nordisk, red.), fortæller bl.a., hvordan man bragte kunsten ind på Novo Nordisk for at bringe udviklerne ud af deres komfortzone,” siger Christian Have.


Christian Have.

12 anbefalinger fra forfatteren
Christian Have afslutter selv bogen, der fylder knap 300 sider, med at komme med 12 anbefalinger, der er ensammenfatning af de centrale råd, som bogens medvirkende kommer med.

”I bogen går jeg på jagt efter min egen begejstring for den kreative sektor, som er det råstof, der skal være med til at positionere Danmark. Vi har nogle værdier, som er nedarvet og stimuleret via bl.a. billedskoler, musikskoler, højskoler og de kunstneriske uddannelser. Mange har peget på, at de har været afgørende for vores børn og unges forståelse af den kreative kultur,” siger Christian Have og forsætter:

”Men der er også blevet skåret ned på uddannelse inden for kunst og kultur, og der har været en mangel på forståelse for den kreative folkeskole de seneste 15-20 år, og den kreative fødekæde er under pres, og det skal vi være opmærksomme på.”

I rapporten fra regeringens vækstteam er det angivet, at de kreative erhvervs eksport næsten er vokset dobbelt så meget som øvrige erhverv fra 2009-2016. I 2016 udgjorde de kreative erhverv tæt ved 8,5 procent af den samlede eksport, hvilket svarer til 92 mia. kr.

De kreative erhvervs eksport er især drevet af mode, møbler og interiør, hvilke har en eksport på omkring 53 mia. kr.; den audiovisuelle industri, som har en eksport på 29 mia. kr.; forlags-, kommunikations- og reklamevirksomhed, der har 6 mia. i eksport, mens design og arkitektur har en eksport på 3 mia. kr.

”De kreative erhverv spiller en rolle for, at vi kan klare os globalt, og derfor mener jeg, at der er en klar sammenhæng mellem erhvervslivet og kulturlivet. Den sammenhæng går jeg på jagt efter i bogen,” siger Christian Have.

Bogen udkommer på Muusman forlag og koster kr. 299,-.

De medvirkende i bogen er:

Lars Aaen Thøgersen, udviklings- og kommunikationschef i Peter Larsen Kaffe

Kenneth Agerholm, konsulent i Artbizz

Mette Bock, kirke- og kulturminister

Stine Bosse, bestyrelsesformand, tidl. adm. dir. hos Tryg Forsikring

Stephen Bruyant-Langer, stifter af The Personal Business Plan

Ulrik Bülow, bestyrelsesformand for bl.a. Have Kommunikation og tidl. CEO i bl.a. Otto Mønsted, Synoptik, Matas og Visit Denmark

Signe Christiani, marketingchef i Mercedes-Benz Danmark, bestyrelsesmedlem i Kulturmødet Mors

Ane Cortzen, arkitekt, tv-vært og tidl. kulturchef for Kähler

Uffe Elbæk, stifter af Alternativet og medlem af Folketinget

Mikael Fock, CEO og kreativ direktør på Kulturværftet i Helsingør

Morten Friis-Olsen, marketingchef i Audi Danmark

Bertel Haarder, medlem af Folketinget og tidligere bl.a. kirke- og kulturminister

Gerda Hempel, leder af Artbizz

Tom Hermansen, forskningskonsulent ved Ny Carlsbergfondet

Jacob Holm, adm. dir. hos Fritz Hansen og medlem af vækstteamet for kreative erhverv

Marianne Jelved, medlem af Folketinget og bl.a. tidligere kulturminister

Lennart Lajboschitz, stifter af butikskæden Tiger, ejer af Absalons Kirke

Brian Mikkelsen, direktør i Dansk Erhverv, tidligere bl.a. kulturminister

Søren Møller, teaterchef på Fredericia Teater

Karim Nielsen, tidl. adm. dir. ved Brøchner Hotels

Poul Johannes Pedersen, adm. dir. ved Thise Mejeri

Anna Porse Nielsen, adm. dir. Seismonaut

Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv

Caroline Søeborg Ahlefeldt, primus motor i Heartland Festival

Claus Strue Frederiksen, filosof, Københavns Universitet

Rasmus Tscherning, stifter af Creative Business Cup

Sangskriver Emil Wilk med kunstnernavnet M.I.L.K, samarbejde med Mercedes-Benz om prxjects

Mads Øvlisen, tidl. adm. dir. for Novo Nordisk.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer