“Hej Julie. Dine søstre vil så gerne have, du kommer hjem.”
Sådan lyder det fra Brønderslevs borgmester Michael Klitgaard i en video på de sociale medier, hvor han sidder sammen med Julie Aagaards søstre.
Julie Aagaard studerer i København, og hun er i dag virkelig blevet angrebet med budskabet. For på outdoor omkring der hvor hun bor og studerer er der plakater med både hendes søstre samt med hendes forældre og brødre med budskabet “Kære Julie. Kom nu hjem.”
Julie Aagaard er dog ikke den eneste, der oplever det fra i dag. Fire andre unge, der studerer i de store byer indgår også i kampagnen, der selvfølgelig er en overordnet branding-kampagne for kommunen. For som det fremgår, så flytter langt de fleste, der forlader kommunen – f.eks. for at studere – tilbage igen.
“Kampagnen skal prikke de unge, der er rejst væk for at læse, på skulderen og fortælle, at vi vil dig helt vildt gerne hjemme i Brønderslev Kommune. På den måde overrasker og morer vi forhåbentlig vores fem unge og alle dem, der i øvrigt ser kampagnen og kan genkende følelsen af at savne og være savnet derhjemme,” siger Charlotte Stougaard, partner i reklamebureauet Weltklasse, der har lavet kampagnen. Hun fortsætter:
“Ved at fokusere på dem, der er flyttet ud, og de mange, der vender tilbage, fortæller vi en historie om en kommune, der er værd at bo i, og det håber vi selvfølgelig på kan være med til at sprede det gode budskab.”
Kampagnens printelementer er målrettet omkring de unges adresser i enten Aalborg, Aarhus eller København, hvor de vil opleve plakater med venner og familie, der kærligt og humoristisk prikker til følelsen af hjemve. Hertil kommer Google AdWords, infoskærme i bybusser og på hjemmeibronderslev.dk fra uge 16 og tre uger frem.
Desuden er der lavet korte videoer, som familie og venner kan slå op på de unges profiler på de sociale medier.
“Her håber vi, de bliver delt og kommer til at leve sit eget liv,” siger Charlotte Stougaard.