Ny Call-me film i børnehøjde – med hård voksentone

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Call me har længe været engageret i skole-projekter. Nu følger en film, hvor de voksne har givet deres stemme videre til deres børn. Se filmen her.

”Lader de små børn komme til mig og formén dem ikke. Thi sådanne hører Guds rige til.”

Jesus var gæstfri over for de små poder, men måske havde børnenes hårde tone i dag medfødt et løftet øjenbryn. Da ville det i givet fald være på sin plads at kigge i retning af forældrene.

Call me er netop nu ude med en ny kampagne, der fokuserer på, hvordan børns sproglige adfærd afspejler sig i det, de voksne siger – en kampagne, der i øvrigt er inspireret af mobilselskabets mangeårige samarbejde med danske skoleelever.

Gennem heldagsworkshoppen Film Studios har Call me været rundt ude på 300 danske skoler for sammen med eleverne at se på vigtigheden af at tale ordentligt. Den hårde tone er nemlig ikke fremmed for de unge mennesker, der oplever at blive mødt med en hård tone både i skolen, på nettet og blandt venner og familie.

”Vores samarbejde med eleverne har givet os en unik indsigt i, hvordan børn og unge oplever den hårde tone. Og her bekræfter mange af eleverne desværre, at de ofte oplever en hård tone, og at det har en tendens til at smitte af på deres egen adfærd. Også derhjemme, hvor den hårde tone går i arv fra forældrene,” siger Hanne Lindblad, adm. direktør hos Call me og initiativtageren bag Tal ordentligt.

De hidtidige film fra Call me har været succesfulde – både hvad angår opmærksomhed, indvirkning og kreative priser – og flere træk går igen i den aktuelle film: Call me-medarbejdere spiller med, denne gang de voksne. Og filmene er skabt af Jangaard, Mark & Ko, der også har leveret kampagnens titel Hvilken stemme giver du videre?. 

Mikkel Jangaard, der også har instrueret filmene – inkl. den nye, siger:

“Vi gik til opgaven med en vis ærefrygt – dels havde de forrige film gjort det rigtigt godt, dels var det en balance-akt. For kan vi blande os i, hvordan der bliver talt i hjemmene? Løftede pegefingre går ikke, men da vi kom på konceptet – og spørgsmålet – Hvilken stemme giver du videre? faldt tingene på plads. Vi lader børnene tale de voksnes hårde tone – med voksenstemmer.”

Lead er PR-bureau for Call me, mens Carat er mediabureau.