Ny digital pris mødes med krav om forklaring

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Danske Medier har i en årrække stået bag DIA – sammen med Huset Markedsføring som nu også har involveret sig i en konkurrerende digital pris.

Bureaubranchen mangler ikke priser – men der var åbenbart ikke nok. I hvert fald er Dansk Annoncørforening, ADDA (en forening af digitale bureauer) og Huset Markedsføring gået sammen om en ny digital pris under navnet Danish Digital Award.

Det er en pris, der ikke kan opfattes som andet en direkte konkurrent til Danish Internet Award (DIA), som er startet af Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) og som i en årrække har haft Huset Markedsføring som tæt partner.

Faktisk så tæt, at der er en fast samarbejdskontrakt. FDIM er nu en del af Danske Medier, og her blev nyheden om den nye pris da også mødt med et stort spørgsmålstegn.

“Vi har henvendt os til Huset Markedsføring og bedt om en redegørelse, og før vi har det har vi ikke flere kommentarer. Vi må vide, hvad der er i prisen og hvad set-up’et før vi kan afgøre, hvad vi skal mene om den,” siger journalistisk direktør, Christian Kierkegaard.

Men det er ikke kun Huset Markedsføring, der er forbundet til begge priser.

Der er allerede fundet en juryformand for Danish Digital Award – nemlig Kim Jong Andersen.

Han har de sidste tre år varetaget rollen som juryformand for DIA og har i den seneste tid gjort sig bemærket ved nærmest at foranstalte en valgkamp om, hvem der skulle være hans efterfølger. Kim Jong pegede på tre personer – heriblandt Thomas Pries fra Konstellation, som i fredags blev annonceret som den nye DIA-formand.