Ny direktør og ny kapital skal bringe spilselskab til udlandet

Peter Engholm
25@mail.dk

Egmont har købt 25 pct. af Abcity, og en ny direktør med baggrund i salg og marketing er ansat. England er første mål for selskabts spil.

Abcity breder sig på flere plan. Selskabet, der udvikler interaktive læringsspil til 4-7 årige, blev stiftet for fem år siden af en række pladeselskabsfolk, bl.a. Michael Ritto (tidl. dir. for Nordisk Film) – men nu føjes en medejer til: Egmont, der køber små 25 pct. af Abcity.

Med kapitalen fra Egmont er selskabet nu klar til at markedsføre og eksportere konceptet. I første omgang til Storbritannien, hvor markedet for underholdende læringsspil er stort.

Abcitys flagskib er edutainment-spillet af samme navn. Her kan børn lære at læse på en underholdende måde.

“Abcity passer godt til vores digitale strategi, hvor vi har fokus på Edutainment. Vi ser selskabet som en oplagt mulighed for international ekspansion. Det tværmediale produkt er genialt, og sammen kan vi skabe national og international success,” siger Peter Schrøder, digital director i Egmont Kids Media.

Til at lede denne proces har Abcity ansat Stefan Krogh-Hansen som adm. direktør. Han kommer fra en stilling som nordisk salgs- og marketingdirektør hos den franske spilgigant, Ubisoft.

“Nationalt Videncenter for Læsning har rådgivet i hele processen omkring udviklingen af Abcity-spillet, der er fagligt på et højt plan. Nu skal det ud over rampen og blive en naturlig del af børns hverdag – bade herhjemme og i udlandet,” siger Stefan Krogh-Hansen,

Den cand. merc. EMF-uddannede direktør har arbejdet med computerspil siden studietiden, hvor hans første job var at teste Hugo-spil.