Ny dot.com boble: Hele brancher vil blive vendt på hovedet

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om ekspert, der mener at enhver industri og et ethvert marked vil blive forstyrret af nye start-ups. Samt om 3, der reklamerer for et godt netværk, men kunderne oplever det helt anderledes.

Den 17. maj – når Facebook går på Børsen – bliver en masse unge fra Silicon Valley millionærer.

Det – samt indførelsen af en ny JOBS lov, Jumpstart Our Business Startups, der vil gøre det langt lettere for private forretningsfolk at investere i nystartede virksomheder – vil føre til et nyt dot.com boom, en boble, et kaos.

Det mener Andreas Ramos, der rådgiver en række af USA’s største virksomheder om digital markedsføring:

“Der er en følelse af, at alt kan blive forstyrret. Enhver industri, ethvert marked, ethvert sted. Tilhængere mener, at disruption gør økonomien mere effektiv end før i tiden, men realiteten er, at vi i 50’erne og 60’erne havde langt højere beskæftigelse og skabte flere job. Nu vil forandringerne ske meget hurtigere og de unge vil ikke være ude på at bygge noget nyt op, men på at ødelægge eksisterende markeder. Det kan komme helt ud af kontrol”, sagde den digitale ekspert, der var inviteret til Danmark af webanalysefirmaet Klean.

Andreas Ramos arbejder hos it-firmaet Acxium, der har 1.500 data om hver eneste forbruger i den vestlige verden. De har delt forbrugerne op i 72 sociale klynger, som de via gps-signaler, cookies, statusopdateringer på sociale netværk kan følge og dermed forudsige deres behov på forhånd.

Han er sikker på at, flere firmaer vil opleve, at der kommer nye ind i branchen og vende industrien på hovedet, ligesom da Sony for små 10 år siden sov i timen og lod Apple lancere iPod og vendte musikindustrien på hovedet (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 10-11).

3s netværk opleves ikke som godt som i reklamerne

Et netværk til forskel’ hedder det i 3’s reklamer. Men kunderne er ikke enige i at den forskel svinger til den gode side.

Ifølge en undersøgelse fra Loyality Group lander 3 næst dårligst, når selskabernes kunder spørges til dækningen.

Ifølge kommunikationschef Stine Green Paulsen handler det dog ikke om, at kunderne ikke er enige i 3s reklamebudskab. Det er snarere et udtryk for, at 3’s kunder er mere kræsne end andre kunder.

Det er ifølge John Strand ikke utænkeligt. Det er nemlig nemmere at stille kunder med billige telefonselskaber tilfreds. I England for eksempel synes kunderne, at Virgin har et bedre net end T-Mobile selvom nettet er det samme.

Og herhjemme synes 75 procent af CBB Mobils kunder, at de har en god dækning, mens kun 62 procent af Telenors kunder synes det samme – også her bruger de samme net.

Forskellen kan også være, at de der har en smartphone, har dårligere dækning end andre, fordi antenneforholdene på smartphones ikke altid er lige gode (Børsen, p. 7)