Ny Gorm-ejer kræver overskud

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

PRO: Gorm Agencys nye ejer svinger pisken og kræver plus på bundlinjen: ”En forudsætning for salget.” Vi har et bud på, hvad First Chair Group har betalt for digitalbureauet.

First Chair Group, der i forvejen omfatter Envision Reklamebureau, Unique Human Capital og Harbinger Public Relations, købte sig i sidste uge ind i Gorm Agency.

Konkret har holdingselskabet bag First Chair-gruppen købt 60 pct. af aktierne i digitalbureauet, der fortsætter som en selvstændig virksomhed under samme ledelse som før salget: Søren Stemann Beck, Kenneth Mørk, Morten Gad og Lasse Øster Jørgensen.

Hverken Gorm Agency eller First Chair Group ønsker at kommentere salgsprisen, men Bureaubiz har bedt revisions- og rådgivningsvirksomheden Baker Tilly om at se nærmere på tallene og give sit bud på prisen for Gorm Agency.

3,5 mio. kr.?
Hele bureauet estimeres til en værdi på mellem 5,2 og 5,9 mio. kr., og First Chair Group skal således have betalt mellem 3,1 og 3,5 mio. kr. for 60 pct. af aktierne i bureauet.


Værdiestimatet må i sagens natur være præget af det negative driftsresultat, som Gorm Agency præsterede i 2016.

Efter en årrække med overskud kostede et forholdsvis kortvarigt eksperiment med datterselskaber bureauet dyrt på bundlinjen, og Gorm Agency realiserede i 2016 et underskud på 863.884 kr.


I foråret 2017 solgte man tre datterselskaber til den daværende partner Karsten Koed, som ved samme lejlighed forlod Gorm Agency.

Der skal være overskud
Ifølge First Chair Groups adm. direktør Jens Frederik Kofoed er bøtten dog vendt, og Gorm Agency kom ud af 2017 med et lille overskud. Det har, fortæller han Bureaubiz, været en forudsætning for salget.

”First Chair Group har kun plads til virksomheder, der giver overskud, og Gorm har givet overskud i 2017. Det er en forudsætning, men det har været udslagsgivende, at kompetencer og menneskelige værdier har været et godt match.”

Jens Frederik Kofoed understreger, at det for samtlige First Chair Groups virksomheder gælder, at økonomien skal være i orden.

”Der skal være overskud – andet kan ikke accepteres. Det er afgørende for, at vi vil købe, at der er tale om en sund virksomhed. Og hvis ikke den forbliver sund, laver vi de nødvendige tilpasninger.”

Flere datterselskaber på vej
Helt færdige med datterselskaber er de imidlertid ikke hos Gorm. Bureauet lagde i efteråret sine programmeringsopgaver over i den nye forretningsenhed Tyra, der på sigt skal skilles ud i et selvstændigt selskab.

Tyra beskæftiger seks medarbejdere og bliver ifølge Gorm Agencys adm. direktør Søren Stemann Beck ikke det eneste selskab under Gorm Agencys paraply:

”Vi er ikke færdige med etablering af datterselskaber. Der kan sagtens være digitale kompetencer, som vi ikke i dag har, og som vi kunne tænke at knytte tættere på os – eksempelvis SEO og Automation – men som ikke nødvendigvis behøver at være inhouse.”

Etableringen af nye selskaber vil, understreger Søren Stemann Beck, ske i samarbejde med First Chair og de øvrige selskaber i gruppen.