Baresso-navnet står til at forsvinde til fordel for det nordiske Espresso House. I branding-mæssig forstand betyder det, at en meget lille lillebror overtager en voksen storebror.
Men det er ikke en situation, der vil medføre en større branding-kampagne eller ny markedsføring.
“Baresso er så at sige bygget kop for kop. Det betyder, at vi har haft fuldt fokus på oplevelsen, produktet, servicen og beliggenheden. Det ændres der ikke på,” siger marketingchef, Sinne Fiil Fredslund og fortsætter:
“Baresso og Espresso House vil begge eksistere de næste to år, og det betyder, at Espresso House skal bygges på samme måde, som Baresso er bygget.”
Sinne Fiil Fredslund fortæller videre, at Baresso har et samarbejde med Anew, og det ændres der ikke på, så længe Baresso eksisterer.
“Opgaven at ombygge Baresso til Espresso House kræver ikke et bureausamarbejde. Det er en kommunikationsopgave, vi skal håndtere løbende og lokalt i vores kaffebarer i dialog med vores gæster. Om vi på et senere tidspunkt får nogle opgaver, hvor vi får brug for hjælp, kan jeg ikke sige noget om endnu. Men i så fald er vi sandsynligvis en del af et nordisk set-up,” siger Sinne Fiil Fredslund.
Det er blot godt et år siden, at Baresso blev solgt til den tyske virksomhed, Jab Holding.
Kort forinden havde virksomheden også købt Espresso House, og planen var at de to kæder skulle køre side om side. Men udviklingen har rejst spørgsmålet, om man på den lange bane havde et større potentiale i Espresso House frem for Baresso.
“Men vi har siden åbnet Espresso House-kaffebarer på tre danske adresser, og her har vi fået en rigtig god feed-back på konceptet, der bl.a. rummer et større sortiment af frisktilberedt mad- og drikkevarer og bagværk bagt i vores eget bageri,” siger Sinne Fiil Fredslund og fortsætter:
“Det er nu vores vurdering, at vi står stærkest ved at fokusere vores ressourcer på ét brand, som en del af Nordens største kaffekæde.”