I 1880’erne oplevede Anthon Berg lange køer foran sin chokoladebutik i København. Han opfandt derfor marcipanbrødet – en lille overtrukket sag, der skulle deles ud til de mange ventende kunder. En ny kampagne skal gøre danskerne opmærksomme på marcipanbrødets historie, da de fleste kender chokoladen som et selvstændigt produkt fra Anthon Berg-brandet.
Robert/Boisen & Like-minded står bag aktiveringskampagnen ‘De generøse ventepakker’, der i sin simpelhed går ud på at gentage Anthon Bergs generøse handling. I stedet for at lette stemningen i køen foran chokolademandens egen forretning, skal marcipanbrødene forsøde ventetiden i køer foran især lokale butikker, der på grund af corona-restriktioner har mindre plads til kunder. Mere konkret deler Anthon Berg såkaldte ‘ventepakker’ med marcipanbrød ud til butiksejere, der selv kan give dem til deres ventende kunder.
‘Ventepakke’ fra Anthon Berg
Kampagnen ligger i forlængelse af brandplatformen ‘You can never be too generous’, som var den første frugt båret af det nu godt 10 år lange samarbejde mellem Anthon Berg og Robert/Boisen.
Historie i ny kontekst
Marketingchef i Anthon Berg, Christine Camilla Danielsen, siger i en pressemeddelelse, at man øjnenede chancen for at hjælpe lokale butiksejere og samtidig fortælle Anthon Bergs historie i en ny og relevant kontekst:
“De Generøse Ventepakker er skabt med ønsket om at styrke Anthon Bergs generøse DNA og genskabe kærligheden til det ikoniske marcipanbrød. Et generøst initiativ, som vi er meget stolte af.”
I første omgang har Anthon Berg uddelt ventepakker til lokale butiksejere, men alle sendingerne med gratis marcipanbrød er ikke udsendt endnu. Igennem et Facebook-opslag kan danskerne nominere butikker, de mener fortjener ‘lidt generøsitet’.
Eva Stehr Ebbensgaard, der er art director hos Robert/Boisen og kreativ på kampagnen, siger til Bureaubiz, at alle butikkerne kan være med, men at håbet er, at hjælpen går til lokale butiksejere.
Se kampagnefilmen her.