Plank er noget skidt – også selv om det kaldes idé-sammenfald. Men at videreudvikle en idé er en anden disciplin, især når man helt åbent vedkender sig udgangspunktet.
“Jobzonen lavede nogle film, der beskriver reaktionen hos en, der har fået sit drømmejob. Gode film – med en fin indsigt. Men hvad hvis man ikke får jobbet? Der er jo endnu flere, der får afslag. Og dén situation mente vi kunne bruges konstruktivt,” siger Kenneth Tram, Lakremebureauet, om baggrunden for den nye kampagne for VUC, der begynder i dag.
Han understreger, at tonen i Jobzonens film godt måtte bevares, men at situationen skulle tænkes videre, og at der ikke skulle være tale om deciderede spoofs.
Voksenuddannelses-centrenes 20-sekunders film er instrueret af William Stahl og har Mediabroker som mediabureau. Filmene har afmeldingen: “Fik du ikke jobbet? Få de sidste kvalifikationer på VUC”.
Kunden, i form af udvalgsformand hos VUC, Hans Christian Drescher, forklarer:
“Vi søgte ikke reklamens klassisk hurtige fix, men beskriver i stedet en realistisk og umiddelbart skuffet situation, der imidlertid ikke behøver at få noget skuffende udfald. Den kan være en positiv ansporing til at komme videre.”
Lakremebureauet er et usædvanligt navn – udtalt af stifterens datter, der kløjs i reklamebureauet – og det fungerer som en isbryder, har Kenneth Tram erfaret. Han er ejer og eneste faste person i bureauet, og måske ikke den tilsvarende klassiske løsning for VUC. Netværkstanken faldt nu helt naturligt:
“Kenneth kom til os med en god ide. Det har været et enkelt og ukompliceret samarbejde, og via Kenneth har vi fået kontakt til andre kreative personer og bureauer – og blev på den måde en del af et kreativt netværk,” siger Hans Christian Drescher.
Her er de to VUC-film, på vaskeriet og med pakkeposten. En tredje film kommer om nogle måneder, nærmere bestemt op til dagen, hvor uddannelsessøgende får svar – den viser pigen, der får afslag fra sit drømmestudie.
Og her er inspirationskilderne – Søs, Søren og Kave.