Af Peter Engholm 25@mail.dk

Film-kliché: Mand kan ikke se og tager fejl. Den har Nyt Syn og AarhusKontoret selv kørt, med succes, men går nu i en ny retning – mod konkurrenterne. Men spørgsmålet er dog, hvor nyt det nye koncept egentlig er.

I dag lancerer den frivillige optikerkæde Nyt Syn en kampagne, der er et opgør mod branchens prisfiksering. Samtidig siger kæden farvel til indsamlingen af brugte briller som et led i markedsføringen.

I stedet går Nyt Syn på tv med et spot om, hvordan vi ser forskelligt på verden. I spottet følger vi en gæst på et galleri, og igennem hans øjne oplever vi,hvordan han ser og opfatter det der sker omkring ham. Bag filmen står AarhusKontoret, som også var de kreative kræfter bag indsamlingsfilmen om Arne fra Afrika, som ikke kunne kende forskel på en hund og en krokodille.

“Filmen samlede over 100.000 par brugte briller ind, som gik videre til Afrika. Så der var egentlig meget, der talte for at fortsætte den sympatiske kampagne, men i takt med at markedet udvikler sig og prisen på et par briller i højere grad bliver den drivende parameter i kommunikationen fra vores konkurrenter, er vi nødt til at komme med mere håndgribelige løfter til, hvad man kan forvente hos os,” siger Tom Skovbon, der adm. direktør for Nyt Syn.

Han mener, at bunden er ved at gå ud af kvalitetsopfattelsen på markedet. Kampagnen skal i mere end én forstand holde fokus på synet og “holde faglighedens fane højt” i form af et alternativ til tidens tilbudsjagt.

Filmen er desuden et opgør med optiker-film i form af de generiske “mand-kan-ikke-se-og-tager-fejl-reklamer”.

“Vi har set et utal af optikerfilm, hvor en stakkel tager fejl p.g.a. dårligt syn. En mand stiger på en brandbil i stedet for bussen, en kvinde kysser den forkerte mand på perronen – og vores egen Afrika-film var vel i bund og grund den samme vits. Med denne film tager vi fat i en anden indsigt, nemlig den, at ingen ser ens på verden – og derfor har jeg også behov for en synsløsning, som passer til lige præcis mine øjne,” siger Anders Tranæs, adm. direktør i AarhusKontoret.

“Det kreative greb er at vise, hvad eksempelvis en tilfældig mand i virkeligheden ser, når en smuk kvinde kommer forbi – og det kalder vi “Nyt Syn på syn” fordi den historie ikke tidligere er blevet fortalt, i hvert fald i reklameblokken.

Smirnoff havde nogle år tilbage en flasken, der gav nyt syn, og herhjemme havde Tuborg filmen om manden, hvis syn ændrede sig i takt med, at han fik tømt sin øl …

“Visuelt er det lidt det samme, men indsigten og den faglige tilgang er anderledes. Samtidig er den en kommentar til de øvrige optikerfilm, der reelt er en opgradering af supermarked-brillen,” siger Anders Tranæs.

I andre, mere taktiske medier, vil kampagnen give et nyt syn på bl.a. udsalg, service og folk, der kører langsomt i overhalingsbanen.

Filmen er produceret af M2 Film og instrueret af Peter Harton.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club