Ny kampagne: Kunde & Co har erstattet Umwelt på Falck

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Kunde & Co står som nyt bureau for Falck bag en kampagne, hvor det er medarbejdere, der optræder. Det er anden kampagne inden for en uge, der satser på medarbejdere.

Selvfølgelig er det ikke nyt at bruge medarbejdere i reklamefilm. Men inden for en uge er der lanceret to nye kampagner med dette koncept.

I sidste uge annoncerede Arla en ny kampagne for Riberhus, hvor man har fravalgt skuespillere til fordel for medarbejdere – eller mere præcist ostemagere.

Nu går Falck så i luften med en ny kampagne, hvor man tilsvarende har valgt at lade medarbejdere være frontfigurer.

”Vores medarbejdere er jo hverdagens helte og rygraden i Falck. Det har derfor været vigtigt for os komme tæt på vores Falck-reddere og vise al den kompetence og professionalisme, som de har og repræsenterer. At vise danskerne at vi er der hele vejen for vores kunder – og at vi ikke stiller spørgsmål, vi hjælper bare. Og hvem er bedre til at fortælle den historie end redderne selv,” siger marketingdirektør Malene Paulli Buchvald.

Det er Kunde & Co, der har udviklet kampagnen. Bureauet blev valgt sidste år efter, at Falck for halvandet år siden ellers havde indledt et samarbejde med Umwelt.

Men samarbejdet kom aldrig rigtig i gang. Umwelt lavede den visuelle identitet, som også bruges nu samt en taktisk kampagne – men så dukkede G4S op hos Umwelt, og bureauets samarbejde med Falck stoppede.

Kampagnen markerer et skift fra et primært fokus på below-the-line marketing til en fuld integrereret kampagne med brug af above-the-line marketing.

”Vi har gjort et godt stykke arbejde med at udnytte de digitale kanaler til at drive salg og samle leads, men samtidig sad vi med en fornemmelse af, at der var et væsentligt uforløst potentiale i brandet, og at der kunne skabes et stærkere pull fra markedet”, siger Malene Paulli Buchvald.

Samarbejdet med Kunde & Co begyndte med en markedstest med 3.000 respondenter mellem 18 og 80 år. Testen gjorde det klart, at danskerne har en meget klar og positiv opfattelse af Falck-brandet, men også at der var et betydeligt vækstpotentiale for Falcks produkter ved at komme bredere ud i markedet og bruge brandet mere aktivt i markedsføringen.

I øvrigt bruger G4S også medarbejdere i deres kampagne.

Riberhus-kampagnen kører under titlen ”virkelige fortællinger fra Riberhus”. Her giver fire ostemagere fra Taulov og Tistrup Mejeri et indblik i håndværket og ekspertisen bag Riberhus-ostene.

Alle scener i filmene er optaget på Arla mejerierne Taulov Mejeri og Tistrup Mejeri og er et portræt af, hvad ostemagerne rent faktisk arbejder med til daglig. Lige fra lagring af ostene i den rigtige temperatur til antallet af huller i osten.