Ny knopskydning hos eTypes fokuserer på skrifttyper

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Playtypes har været et utraditionelt initiativ hos designbureauet – og lidt af en legestue. Nu udvider man forretningen.

Playtype har været lidt af en legestue for designbureauet, eTypes – og lidt mere ovre i detailhandel end brand-rådgivning.

Men da regnskabet for 2015 blev gjort op, så viste tallene, at det faktisk også er ved at blive en forretning. Nu tager man skridtet fuldt ud, og skaber med en knopskydning et rent fokus på skrifttyper.

Knopskydningen hedder Playtype Foundry, som samlet 4-5 mand, der skal være dedikeret til arbejdet med nye skrifttyper. Det betyder, at der nu samlet vil være ca. 15 medarbejdere involveret i Playtypes-forretningen.

“Vi står i en situation, hvor vores skrifttyper er kommet på verdenskortet og som gør, at vi med vores fontkatalog, designtilgang og internationale kundekartotek kan konkurrere blandt verdens bedste. For at styrke den position lancerer vi nu Playtype Foundry som et selvstændigt brand,” siger kreativ direktør, Rasmus Ibfelt.

Skrifttyper har altid været en del af eTypes forretning, men med etableringen af Playtype Foundry som selvstændigt selskab kan man forfølge et bredere potentiale frem for, at skrifttyper alene er en integreret del af e-Types projekter.

“Det styrker kun samarbejdet med designbureauer i ind- og udland, at Playtype Foundry nu står på egne ben. Vi har et dybdegående kendskab til branding og visuel kommunikation – det ligger i vores DNA – men nu kan vi som foundry fokusere på, at udvikle og levere de rigtige typografiske løsninger til virksomheder og bureauer i hele verden,” siger Mathias Jespersen, der er sat i spidsen for Playtype Foundry.

Selskabet vil således både fungere som skrifttype kompetence-center sammen med eTypes men også i forhold til kunder, der har brug for en skræddersyet skrifttype – samt udvikling af typer, der udbredes som egentlige produkter.