Ny kommunal hjemmeside praler med sin simpelhed

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

”Den mest simple hjemmeside i offentligt regi” er udviklet af Valtech, og inspirationen kom fra Google.

Der er krav om, at borgerne skal kunne betjene sig selv digitalt 24 timer i døgnet. Det lægger pres hos kommunerne om at optimere deres hjemmesider.

I januar blev Frederikssund kommune belønnet for at have skabt et digitalt selvbetjeningssystem sammen med med webbureauet Acto. Det gav en pris som Danmarks bedste selvbetjeningskommune.

Den flotte placering vil Bornholms Regionskommune i samarbejde med Valtech gerne udfordre, og derfor har de netop skudt en ny hjemmeside i gang, som sætter borgeren 100 procent i centrum.

Den nye hjemmeside er med sekretariatschef i Bornholms Regionskommune, Lene Vinbergs ord “den mest simple hjemmeside i det offentlige Danmark”.

Det første blikket fanger, når man klikker ind på brk.dk er en stor søgeboks midt på siden, som er inspireret af Googles søgefunktion.

Lene Vinberg begrunder valget af søgefunktionen i en pressemeddelelse:

“Vores overordnede vision med den nye hjemmeside var at brk.dk skal være det første valg for borgerne. Men spørgsmålet var, hvordan vi opfordrer borgerne til at betjene sig selv. Vores første tanke var: Findes der en hjemmeside, som alle kan finde ud af? Ja, det gør der faktisk, og det er Google. Det blev startskuddet for vores samarbejde med Valtech, som har været vores digitale partner hele vejen fra idé til implementering af den nye hjemmeside”.

Rent teknisk er det sådan, fortæller Pia Ingels fra Valtech, at den nye søgemaskine giver mulighed for at tune søgningerne, så borgeren kun ser relevant indhold, og jo mere man bruger søgemaskinen des bedre bliver den til at foreslå relevant indhold.

Kommunens mål med den nye hjemmeside er, at 30 procent af alle borgertransaktioner skal foretages online via selvbetjeningsløsninger i 2014. Desuden har kommunen sat sig et mål om at hjemmesiden skal være Bedst på Nettets brugerrespons i 2013 blandt kommuner.