Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

”Den mest simple hjemmeside i offentligt regi” er udviklet af Valtech, og inspirationen kom fra Google.

Der er krav om, at borgerne skal kunne betjene sig selv digitalt 24 timer i døgnet. Det lægger pres hos kommunerne om at optimere deres hjemmesider.

I januar blev Frederikssund kommune belønnet for at have skabt et digitalt selvbetjeningssystem sammen med med webbureauet Acto. Det gav en pris som Danmarks bedste selvbetjeningskommune.

Den flotte placering vil Bornholms Regionskommune i samarbejde med Valtech gerne udfordre, og derfor har de netop skudt en ny hjemmeside i gang, som sætter borgeren 100 procent i centrum.

Den nye hjemmeside er med sekretariatschef i Bornholms Regionskommune, Lene Vinbergs ord “den mest simple hjemmeside i det offentlige Danmark”.

Det første blikket fanger, når man klikker ind på brk.dk er en stor søgeboks midt på siden, som er inspireret af Googles søgefunktion.

Lene Vinberg begrunder valget af søgefunktionen i en pressemeddelelse:

“Vores overordnede vision med den nye hjemmeside var at brk.dk skal være det første valg for borgerne. Men spørgsmålet var, hvordan vi opfordrer borgerne til at betjene sig selv. Vores første tanke var: Findes der en hjemmeside, som alle kan finde ud af? Ja, det gør der faktisk, og det er Google. Det blev startskuddet for vores samarbejde med Valtech, som har været vores digitale partner hele vejen fra idé til implementering af den nye hjemmeside”.

Rent teknisk er det sådan, fortæller Pia Ingels fra Valtech, at den nye søgemaskine giver mulighed for at tune søgningerne, så borgeren kun ser relevant indhold, og jo mere man bruger søgemaskinen des bedre bliver den til at foreslå relevant indhold.

Kommunens mål med den nye hjemmeside er, at 30 procent af alle borgertransaktioner skal foretages online via selvbetjeningsløsninger i 2014. Desuden har kommunen sat sig et mål om at hjemmesiden skal være Bedst på Nettets brugerrespons i 2013 blandt kommuner.

 

Kommentarer

  1. Umiddelbart virker det som om, man har flyttet det helt almindelige søgefelt ned på midten af siden og gjort det større. Søgeresultaterne præsenteres ligeså r..sygt som på alle andre offentlige hjemmesider. Hvad er det magiske, nyskabende???

  2. Jeg er enig i, at brk.dk begår den samme fejl, som så mange andre offentlige hjemmesider. Begrebet relevante søgeresultater er endnu engang blevet misforstået. Selv de små shortcuts til forudbestemte søgninger er grelle.

    Forskellen på Google og brk.dk er at Googles komplicerede algoritme rent faktisk finder relevante søgeresultater på tværs af HELE internettet. På brk.dk er vi afgrænset til Danmark og i særdeleshed Bornholm, men det til trods er relevansen svær at finde.

    Dette er lige så stor en fejl, som at omtale bestemt indhold, for derefter at henvise til forsiden på anden offentlig instans, hvis man vil vide mere. Så skal der nemlig foretages en ny håbløs søgning.

    Ja, det er brok, men det er relevant brok! Hvis vi som branche ikke forstår at sætte os ud over gammeldags tekniske dogmer – og istedet udnytter teknik og kommunikation til at skabe relevans for borgeren, så har vi tabt på forhånd. Digitalisering skal ikke skabe digitalisering. Det skal skabe kommunikation i et brugervenligt univers som favner brugerens behov.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club