Ny kommunikationschef, ny strategi og et ekstra bureau til energiselskab

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Nrgis nye strategi indebærer langt mere fokus på pr, og derfor mente den nye kommunikationschef ikke, at eet pr-bureau var tilstrækkeligt.

De seneste seks år, har Nrgi brugt energien (!) på at øge kendskabet til sit brand. Fremover vil energiselskabet være kendt for at påtage sig rollen som rådgiver over for danskerne omkring energibesparende løsninger.

Også overfor kommunerne vil Nrgi gerne fremstå som en kompetent samarbejdspartner.

Det siger kommunikationschef, Simon Karsø, der startede hos Nrgi i august og har brugt de første måneder i sit nye job på at lægge en ny kommunikationsstrategi samt vælge et ekstra PR-bureau.

Simon Karsø kommer fra eBay, hvor han i 10 år var kommunikationschef for DBA, BilBasen, Bilinfo og eBay.

Her har han taget PR-bureauet, Help PR og Kommunikation, med sig, selvom energivirksomheden i forvejen samarbejder med Jøp, Ove & Myrthu.

”Help PR skal hjælpe os med vores nye kommunikationsstrategi, der frem mod 2020 skal gøre os til det energiselskab, der er kendte for at give gode råd til danskerne om, hvordan de sparer energi i hverdagen,” siger Simon Karsø.

Nrgi er ikke de eneste, der gerne vil gøre noget mere ved forbruger-PR og det kræver, at man i god tid planlægger, på hvilke områder, man vil melde ud, fortæller Mads Byder, indehaver af Help PR & Kommunikation.

”Vi oplever flere og flere virksomheder, der både vil have en corporate historiefortælling og historier direkte til forbrugerne. En udmelding fra en virksomhed kan hurtigt nå at blive for gammel, hvis den først skal forbi kunden til godkendelse, når journalisten ringer. Derfor gælder det om at have 15-20 godkendte vinkler liggende konstant, så man kan servicere medierne på sekundet, når historien er relevant.”

Det koncept på forbruger-PR-siden, som Help PR & Kommunikation skal hjælpe Nrgi med, bruger de også overfor kunder som Netflix, Emirates, IKEA, Just Eat og 7-Eleven.

Hos Nrgi har Simon Karsø både det markedsføringsmæssige og det pr-mæssige ansvar. Men det bliver PR, der kommer til at spille den største rolle i den fremtidige strategi.

”Vi vil tage ansvar for et fornuftigt energiforbrug i samfundet. Derfor vil vi ud og fortælle forbrugerhistorier til danskerne om, hvordan de laver energibesparende løsninger i hverdagen. Lige nu aktuelt kunne det være rådet om, at en juleand ikke skal optøes på køkkenbordet, men at det sparer energi at lade den tø op i køleskabet,” siger den nye kommunikationschef.

På markedsføringsfronten bruger man Envision som bureau. De primære markedsføringstiltag har ifølge Simon Karsø været indgåelse af sponsorater, og det vil man fortsætte med, dog med en lidt mere kritisk indgangsvinkel.

”Vi kigger kritisk på alle sponsorater og vurderer om de bidrager til at fortælle vores historier. Vores sponsorater skal kunne aktiveres, så de også bidrager til at fortælle historien om, hvordan vi tager ansvar for energiløsningerne i samfundet,” siger Simon Karsø.

Mens Help Pr således skal hjælpe med at bringe strategien i spil overfor forbrugere og erhvervsliv, skal Jøp, Ove& Myrthu fortsætte med at stå for pr-arbejdet overfor kommuner. Det kører under Smart City-projektet, hvor man samarbejder med kommunerne om at gøre byen mere smart, intelligent og miljørigtig.

Lige nu er Jøp, Ove & Myrthu ved at promovere en Smart City-konference i København til januar.