Efter et par år med det meste af de brands, der fungerer under Arla-navnet, samlet hos BBDO med udgangspunkt i London, er der åbnet op for et bredere bureauvalg.
Det er sket i forlængelse af, at man i stedet valgte Wieden + Kennedy som global lead på Arla-brandet.
Det har ført til flere bureaukonkurrencer – bl.a. er fem bureauer i gang med en dyst om Karolines Køkken – og nu er endnu en på vej.
Det drejer sig om mærkerne A38, Klovborg, Lærkevang og Laktosefri samt opgaven at adaptere Wieden+Kennedys arbejde og supplere det med lokale indsigter i medier, målgrupper og metoder, som kan sikre at arbejdet får størst mulig lokal effekt. Desuden skal bureauet arbejde med udvikling af lokale kampagner og activation, baseret på Wieden+Kennedys strategiske platform.
”Vi er on-track med Wieden+Kennedy og ser stadig frem til at præsentere resultatet af samarbejdet, og Arlas nye platform, i begyndelsen af det nye år. Derfor er det også relevant for os at vurdere, om vi har det rette lokale set-up eller om vi kan styrke det, så vi får det maximale ud af den nye platform, også i det danske marked”, siger Jakob Bernhard Knudsen, marketingdirektør i Arla Danmark.
For BBDO er der både gode og dårlige nyheder, idet de i dag arbejder for de berørte Arla mærker. Men bureauet inviteres med i konkurrencen og desuden beholder bureauet mærkerne Harmonie, Cultura, Cheasy og Yoggi, som ikke er omfattet af konkurrencen. De bliver liggende på BBDO i hvert fald i 2014.
”BBDO har leveret loyalt og været partner for Arla i en periode, hvor valget af ny global bureaupartner ikke kan undgå at skabe en vis turbulens og usikkerhed hos en partner. Det sætter vi pris på. Derfor er det også naturligt for os, at indbyde dem til at være med i processen på lige fod med andre kvalificerede bureauer,” siger Jakob Bernhard Knudsen og fortsætter:
“Hvem vi i sidste ende vælger at samarbejde med, vil afhænge af, både hvordan de leverer i den konkrete bureaukonkurrence vi nu udskriver og hvordan vi vurderer, at de vil passe ind i et stabilt og effektivt samarbejde med både Arla og Wieden+Kennedy.”
Bureaukonkurrencen forventes udskrevet i de kommende uger og Arla får assistance af Hestbæk Consult, hvor interesserede bureauer er velkomne til at rette henvendelse til Lars Bjørn Helgestad.