Ny kreativ chef hos Republica

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Ny ledergruppe og afskedigelse af 6 medarbejdere. Republica forfølger et mål om både større effektivitet og en højnelse af kompetencerne. Ny kreativ chef kommer fra Brandhouse.

Kreativ chef lyder umiddelbart som en lidt mere ydmyg titel. I hvert fald i forhold til kreativ direktør.

Men der er ikke noget ydmygt over Peter Zimmermann’s ansvarsområde hos Republica. Bureauet rutter ikke med direktør-titlerne, og fakta er, at Peter Zimmermann bliver del af en ny bureauledelse, får ansvar for hele den kreative afdeling samt bliver kreativt ansvarlig for Kvickly, der er bureauets største kunde.

Han kommer fra Brandhouse, der måtte skære ned før sommerferien og har desuden en lang karriere hos Momentum.

Peter Zimmermann tiltrådte i går og hans ansættelse er led i en større omstrukturering af bureauet, der sigter mod at realisere en strategi plan om at bevæge sig fra at være “Danmarks bedste til tilbudsaviser” til at være “Detailhandlens foretrukne bureau”.

“Den ambition har udløst en række aktiviteter og investeringer, som bl.a. sigter mod at højne vores kompetence-niveau. Vi har bl.a. ansat en strategisk planner og en digital chef. Men vi har også vurderet, at vi har brug for at styrke den kreative afdeling. Det er her, Peter kommer ind. Han bliver lead på alle større oplæg og skal arbejde på at hæve niveauet”, siger adm. dir. Kenneth Pedersen.

I den sammenhæng er der etableret en ny bureauledelse. Direktionen består fortsat kun af ham og driftsdirektør Lars Berntsen, men der er etableret en ledelsesgruppe, der kommer til at håndtere den daglige drift.

Ud over Kenneth Pedersen, Lars Berntsen og Peter Zimmermann, sidder økonomichef Anker Nielsen samt kontaktcheferne Tina Bagge Larsen og Claus Rindshøj med i ledergruppen. Tina Bagge Larsen har fået suppleret sit ansvarsområde med udvikling og vidensopbygning, mens Claus Rindshøj står som kontakt og salg.

Detailhandlen er ikke den værste branche i krisetider, men selvom Kenneth Pedersen ser fortrøstningsfuldt på situationen, så er Republica dog ikke gået upåvirket hen.

“Vi mærker det bl.a. på, at det er sværere at sælge mere til eksisterende kunder og at new bizz er blevet mere omstændelig og langsommelig”, siger Kenneth Pedersen og tilføjer, at bureauet har sat gang i et lean-projekt med Coop.

“Sideløbende med at vi opruster, skal vi også være mere effektive på vores traditionelle produktion, og det har så ført til, at vi i sidste uge måtte sige farvel til 6 medarbejdere”, siger Kenneth Pedersen.