Ny kreativ chef til Hjaltelin Stahl

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Den nye creative director er fundet hos DDB og har en mængde priser i bagagen. I øvrigt blev 2012 et sløjt år for bureauet.

Hjaltelin har hentet en ny creative director til bureauet. Der er tale om Rasmus Gottliebsen, der er fundet hos DDB, hvor han er en af mændene bag McDonald’s Coinoffer, og hans cv rummer da også en imponerende liste af priser – lige fra guld i Creative Circle Award, guld i Eurobest og bronze i Cannes.

Rasmus Gottliebsen erstatter Rasmus Laumann, der er gået til Umwelt, og han bliver en af tre creative directors på bureauet. De to andre er inden for digital og dialog og Rasmus Gottliebsen repræsenterer reklame-faget.

“Vi er enormt glade for at få Rasmus på holdet af tre årsager: For det første er han er en af landets allerdygtigste kreative. For det andet er han fantastisk på digitale medier og endelig, er han bare en helt igennem sympatisk fyr der vil passe godt ind her på bureauet,” siger bureauets overordnede kreative direktør, Nicolai Stahl.

Hjaltelin Stahl har også netop aflagt regnskab for 2012, og lige som mange andre bureauer mærkede man det hårde marked. Hjaltelin Stahl måtte notere et markant fald i bruttoavancen og et overskud, der på det nærmeste forsvandt. Jens Peter Jensen, der overtog driftsansvaret på hele bureauet ved indgangen til i år, tøver da heller ikke med at kalde det for et utilfredsstillede år.

“Vi tager det dog helt roligt. I de 10 år bureauet har eksisteret, har vi altid vækstet og altid haft OK overskud. 2012 var sløjt, dog stadig med bureauets næststørste bruttoavance nogensinde. Samtidig har vi med stor succes oprustet gevaldigt på social media inden for det sidste års tid, så vi står i egen optik stærkere end nogensinde. Og endelig er vi kommet rigtig pænt fra start her i 2013, så vi ser på året med fortrøstning,” siger Jens Peter Jensen og fortsætter:

“2012 blev svært at navigere i, fordi vi ikke havde afgang af større kunder – som kunne foranledige reduktion af omkostninger over night. Tværtimod havde vi nettotilgang af nye kunder, der under normale omstændigheder, ville have betydet vækst i omsætningen. Men i flere måneder stod aktivitetsniveauet alligevel kollektivt på under middel. Så volatilitet er det nye normale – det bør ikke komme som nogen overraskelse for bureaulederen anno 2013.”

Nøgletal for Hjaltelin Stahl

  • Bruttoavance 50,901 mio. kr. -17,7 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 900.018 kr. -11,9 pct.
  • Lønandel 76,5 (67,1)
  • Resultat af primær drift +0,809 mio. kr. -90,1 pct.