Af Peter Engholm 25@mail.dk

Da Guava tidligere på året hentede Andersen & Blæsbjergs kreative chefteam, gjorde en tidligere medarbejder comeback – først som fast freelancer, nu formaliseret som kreativ direktør.

I februar oprustede Guava kreativt, da man hentede Jesper Thomsen og Jan Iversen fra Andersen & Blæsbjerg ind som kreative direktører – og en del af bureauets ledelse.

Teamet kom til Andersen & Blæsbjerg fra Scanad og havde da blot været på bureauet i et halvt års tid, før turen gik videre til Guava.

Andersen & Blæsbjerg reagerede hurtigt – dog uden at betræde nye stier, for man hentede Henry Rasmussen ind som fast freelancer.

Henry Rasmussen startedede sin karriere på Andersen & Blæsbjerg i 1987 og var der til 1993. Siden blev det til kreative lederstillinger på Grey Aarhus, Bergsøe 2, Heimburger og Scanad i Aarhus. Fra 2005 har han været freelance.

“Vi har i de senere måneder haft Henry i den kreative spids for en lang stribe oplæg og pitches, og det har givet spændende løsninger i støbeskeen og nye kunder på listen. Og han er god sparring, når vi skal stikke linierne ud for bureauets fremtid,” siger Kurt Mousten, adm. direktør i Andersen & Blæsbjerg.

Nu formaliseres samarbejdet – og funktionen som kreativ direktør.

“Det er vigtigt, at vi i en ledergruppe både har god kemi og fælles mål og forventninger. Jeg ville være sikker på, at det nye Andersen & Blæsbjerg var et sted, hvor vi kunne udrette noget sammen. Derfor valgte vi at tage en “forlovelsesperiode” på nogle måneder, hvor jeg nok i praksis fungerede som kreativ direktør, men gjorde det på deltid og freelance basis. Nu har vi synkroniseret urene, så det er blevet til en egentlig ansættelse,” siger Henry Rasmussen.

Du afløser et team – og skal i princippet lave to mands arbejde. Har du ikke travlt?

“Det har jeg hele tiden haft. Og heldigvis for det. Der er mange måder at være kreativ direktør. Som jeg prøver at gribe det an, er det en ganske krævende og omfattende opgave, både fagligt og menneskeligt. Da jeg stoppede som kreativ direktør på Scanad, havde jeg haft kreative lederroller i 12-15 år, og dengang var det rart at kunne læsse ansvaret af og fokusere på at tage vare på mig selv og de opgaver, jeg fik,” siger Henry Rasmussen – og tilføjer:

“Andersen & Blæsbjerg er kendt som et bureau med en gammel historie. Den har jeg selv været en del af, for 20 år siden. Det er et fint fundament at stå på, men bureauet har i de senere år været gennem nogle radikale forandringer, der har rystet støv af skuldrene og på mange måder visket tavlen ren. Derfor er den tavle også så meget sjovere at skrive nyt på nu.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club