Ny kunde hos DDB går til angreb på Spotify

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Et af Nordens største medieselskaber står bag en ny musik-streaming tjeneste, som har valgt en mere lokal tilgang til markedsføringen – med hjælp fra DDB

Der lægges nu op til øget konkurrence på markedet for musikstreaming tjenester. Schibsted-ejede Wimp er på vej med en relancering og en offensiv – med DDB Copenhagen som bureaupartner.

Forretningsmodellen er grundlæggende den samme som med filmstreaming – et marked, der her i efteråret har fået massiv omtale efter, at amerikanske Netflix meldte sin ankomst i Norden.

For et relativt lille abonnement kan du få ubegrænset adgang til et stort antal musik-numre – eller film og underholdning.

Men mens filmstreaming er nyt og derfor spås at revolutionere markedet, så er musik-streaming allerede et mere etableret marked – i Danmark bl.a. gennem TDC Play og svenskejede Spotify.

I modsætning til TDC Play er Spotify et selvstændigt selskab – der i Danmark dog samarbejder med Telia – og derfor er det i særdeleshed Spotify, som Wimp skal op mod.

Norske Schibsted er en af Nordens største mediekoncerner, så musklerne bag er i orden, og ambitionerne er da også til stede.

”Vi har meget ambitiøse målsætninger på det danske marked og da vi har et 100 pct. digitalt produkt, har det været meget væsentligt for os at vælge en partner, som kan kombinere stærk viden om udvikling af digital kommunikation og content med forretningsforståelse. Vi ser meget frem til at arbejde med DDB, som vi er overbevist om kan medvirke til at skabe et stærkt vækstfundament for Wimp,” siger Mads Mikkelsen, der er managing director for Wimp i Danmark.

Wimp har eksisteret i nogle år – først som en tjeneste, der knyttede sig til Telenor. Så på den led kan man tale om en relancering – selvom det grundlæggende er opbygningen af en helt ny position og et nyt selvstændigt brand.

Wimp har valgt en mere lokal tilgang til opbygningen af brandet end mange af de internationale konkurrenter, så samarbejdet med DDB retter sig alene mod det danske marked.

“Blandt nøgleordene for opbygningen af Wimps position finder man ekspertise, inspiration og nærhed. Målet er at demonstrere, at det at forbruge musik indeholder meget mere end selve ”streamingen” og bygge et brand med basis i at skabe relevante musikoplevelser med udgangspunkt i specifikt det danske markeds vilkår,” siger business director Jan Nielskov, DDB.

Lanceringen af det nye Wimp er nært forestående, og den vil blive båret af det digitale univers.

“Som bureau er det spændende at arbejde med et produkt som Wimp, hvor produkt og kommunikation smelter så meget sammen, og hvor man skal arbejde i spændingsfeltet mellem musik, artister, media, kommunikation, ny teknologi og nye forretningsmodeller,” siger Jan Nielskov.

Relanceringen af det nye Wimp er nært forestående, og den vil blive båret af det digitale univers.

“Det vigtigste lige nu er at komme i luften, og der ligger masser af digitale ideer i pipelinen. F.eks. vil relationen til musik og artister give en række muligheder undervejs, og derfor er det helt centralt, at have en fleksibel tilgang. Vi ved, hvor vi vil hen – men grundlæggende skal vi være gode til at gribe mulighederne, når de byder sig,” siger Jan Nielskov.