Ny kunde til Uncle Grey – helt uden humor og sex

FiG

Og heller ikke med det store budget. Kort sagt en atypisk kunde for bureauet.

Uncle Grey har på det seneste kunnet prale med flere nye kunder. Og nu kommer der en ny på listen.

Men denne gang er der tale om en kunde, som bureauet selv karakteriserer som atypisk. Der er nemlig tale om Landsforeningen for Menighedsråd, der selvsagt ikke efterspørger hverken action, sex eller humor, som ellers ofte er bureauets virkemidler.

Derfor var selv strategisk direktør, Lars Samuelsen overrasket, da Landsforeningen ringede. Men den var god nok.

“Vores budget er ikke verdens største, men vi var klar over, at opgaven ville kræve en løsning, der kunne skaffe os høj opmærksomhed. Vi valgte ikke UncleGrey, fordi de er glade for nøgenhed, men fordi de evner at gå snørklede kreative veje for at nå et resultat, der fik os til at sige: Selvfølgelig gør vi sådan. Det er godt tænkt!,” siger Eva Strøm, der er kommunikationskonsulent hos Landsforeningen af Menighedsråd.

UncleGreys kampagne har to faser, hvor den første er udformet som et undersøgelsesdesign. Her inviteres danskerne til at svare på 10 jordnært og ret frimodigt formulerede spørgsmål om folkekirken, gennem Facebook, på fremtidenskirke.dk, landsdækkende og lokale annoncer, lokal aktivering og PR.

Kampagnen skydes i gang i Kristeligt Dagblad onsdag d. 7.3.

I anden fase af kampagnen benyttes de indkomne svar til udformningen af online bannere, og en række lokalt indrykkede annoncer og plakater. Alt sammen for at aktivere interesserede til at stille op til det lokale menighedsrådsvalg. En række kendte danskere har svaret på de 10 spørgsmål. Deres svar kan ses på fremtidenskirke.dk.

“Vi har vurderet, at vi er nødt til at bringe hele folkekirken i øjenhøjde med danskerne, for at få taletid. Bare at gå ud og bede danskerne om at stille op til det kommende menighedsrådsvalg, vil være at tage lidt for meget for givet, når man tænker på, hvor folkekirken er i dag,”  siger Lars Samuelsen.

Uncle Grey kan desuden nu prale med, at have lavet en kampagne, der har fået det blå stempel af Minister for Ligestilling og Kirke, Manu Sareen.