Ny kunde til ungt bureau: Danmarks 3. største online-supermarked

Peter Engholm
25@mail.dk

Online-supermarkedet Osuma sigter mod at blive landsdækkende inden for kort tid. Nu har man valgt et år gammelt bureau til sin online markedsføring.

Konkurrencen blandt danske online-supermarkeder spidser til – sidste år solgte 28 selskaber dagligvarer online, og særligt de traditionelle onlinesupermarkeder har ifølge en brancheanalyse fra NN Markedsdata svært ved at tjene penge.

Nu skruer landets tredjestørste virtuelle supermarked, Osuma.dk, op for ambitionerne, både hvad angår geografi og marketing. I øjeblikket leverer Osuma varer til Jylland, Fyn og store dele af Sjælland, men går efter at blive landsdækkende inden for kort tid.

I august tiltrådte Carsten Pahlke som ny COO og kundechef, og for nylig er fulgt Kvantum Copenhagen som nyt bureau:

”Vi har valgt Kvantum til at hjælpe os med online markedsføring. Bureauet har det sorte bælte i search, og denne disciplin er både et kæmpe potentiale og en lavt hængende frugt for os,” siger Carsten Pahlke.

Potentiale er der bestemt også i hele online-markedet, for så vidt angår dagligvarer:

”Vi ved, salg af dagligvarer på nettet udgør kun mellem 1-2 pct. af det samlede dagligvaresalg – samtidig er der godt gang i markedet, og vi har udsigt til en vækst på 60 pct. i forhold til 2014,” siger Carsten Pahlke.

Osuma vil gå til markedet med budskabet om, at varerne leveres med en friskhedsgaranti, og at man dækker bredt. Derudover er der det generelt ressourcebesparende element i online-handlen, og man vil kommunikere, at varerne alt overvejende kommer fra lokale supermarkeder, idet samarbejdspartnerne er Kvickly og SuperBrugsen. Osuma er ikke Coop-ejet, men man kan optjene Coop-kort point på osuma.dk.

Kvantum Copenhagen er ikke kun nyt i Osuma-regi, men også på bureaumarkedet, idet man forleden kunne fejre 1-års fødselsdag – samtidig med, at man er gået på jagt efter medarbejder nr. 12 og 13.

Adm. direktør Martin Graeser siger om den nye kunde:


”Vi er glade for at være en del af onlinemarkedet for FMCG, som ser ud til at få ekstra kul på i 2016. Det er den virkelige verden, der møder online. Vi har netop taget hul på den datadrevne opgave, der går ud på at udbygge kendskab – både forbrugernes kendskab til osuma.dk, og Osumas kendskab til brugerne. Det er demografiske og geografiske analyser, som fortæller os, hvor og hvordan vi sætter ind, så det giver bedst bundklang.”