Ny lærebog om strategisk kommunikation af samfundsansvar

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

To forskere fra DMJX har skrevet en grundbog, der giver konkrete råd om, hvordan virksomheder kommunikerer ansvarligt om CSR, bæredygtighed og ESG og undgår greenwashing

Virksomheder tager i stigende grad ansvar for sociale og miljømæssige forhold. Men kommunikationen følger ikke altid med. Det er udgangspunktet for en ny grundbog fra DMJX, der giver konkrete råd til, hvordan man kommunikerer ansvarligt og troværdigt.

Bag bogen, der hedder Kommunikation af samfundsansvar, står docent Line Schmetz og lektor Anna Karina Kjeldsen. Bogen bygger på deres forskning i CSR, bæredygtighed og ESG og giver et bud på, hvordan ansvar kan indgå i strategisk kommunikation.  

”For godt 15 år siden var der ikke mange, der talte om at kommunikere samfundsansvar, og i dag er det stadig alt for få, som gør det. Og endnu færre, som gør det rigtig godt,” siger Line Schmetz i en pressemeddelelse.

Bogen behandler klassiske kommunikationsspørgsmål om målgrupper, budskaber og medievalg og ser på temaer som branding og purpose. Den peger samtidig på udfordringer som greenwashing og giver redskaber til at undgå dem.

”Gevinsterne ved at kommunikere om sit samfundsansvar er store, hvis man gør det rigtigt. Det kan styrke omdømme, salg, kundeloyalitet og rekruttering. Men det er endnu vigtigere, at man gør det godt og ansvarligt,” siger Anna Karina Kjeldsen.

Bogen er netop udkommet hos Samfundslitteratur og koster 399,-