Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Fem legetøjsforretninger er gået sammen med en webshop. Markedsføringen af den nye kæde er bygget på en central kommunikator, der binder online og butikker sammen.

Youtube er den klart største kanal for børn, og så er det jo det oplagte medievalg, når man skal markedsføre en ny legetøjskæde.

Men Kidvertising har stræbt højere. For den nye legetøjskæde er både fysisk og online – og som ny kæde havde man også brug for at bygge brandet.

Løsningen blev derfor at skabe en ny figur. Kids Coolshop har kort sagt ansat sin egen Youtuber, som under navnet Mester K bliver centrum for den fremtidige markedsføring.

Historien bag Kids Coolshop er, at fem store og veletablerede butikker inden for Legekæden er brudt ud og i stedet gået sammen med web-shoppen Coolshop. Dermed får begge parter løst et problem. Butikkerne får en betydelig online styrke og webshoppen får en fysisk tilstedeværelse.

De fem butikker ligger i Aalborg, Frederikshavn, Horsens, Silkeborg og Svendborg, men på længere sigt er det ambitionen at skabe en landsdækkende kæde.

Kids Coolshop åbnede i torsdags.

Bureauet fulgte med udbryderne

Kidvertising har hidtil arbejdet for Legekæden, men bureauet valgte at følge med udbryderne og har stået for udvikling af profil, design og markedsføringskoncept.

“30 pct. af de 3-6 årige er på Youtube dagligt, mens det for de lidt ældre børn gælder over halvdelen. Derfor er Youtube det oplagte medie, hvis man vil have fat i børnene. Men samtidig ønskede vi at skabe en bedre oplevelse for børnene i mediet, og det var i den sammenhæng, at vi udviklede Mester K konceptet,” siger adm. dir. Malene Spange, Kidvertising.

Meget af den traditionelle mediepalette som kataloger, radio og annoncer vil blive taget i brug, men centrum i markedsførings-konceptet er Mester K.

“Kids Coolshop har simpelthen ansat deres egen Youtuber. Vi har været gennem en casting og fundet en 22-årig, der har erfaring fra showbizz og er vant til at arbejde med børn,” siger Malene Spange og fortsætter:

“Det bliver hans opgave dagligt at være i dialog med børnene. Han kommer også til at have børn med i studiet, hvor de sammen leger og vurderer hvor sjove forskellige ting er. Han er kort sagt legemester.”

Mester K skal dog ikke kun optræde i den digitale verden. Han kommer også til at binde online og den fysiske verden sammen.

“Der vil være et Mester K kontor i alle butikkerne, hvor han jævnligt vil være for at lege med børnene. Han har f.eks. været rundt til alle åbningerne hen over weekenden,” siger Malene Spange.

Mester K er en karakter

Studiet ligger hos Kidvertising, og her vil man løbende arbejde med at udvikle aktiviteter, hvor Mester K f.eks. kan tage på ture til en brandstation, et museum eller på togtur.

“Mester K er ikke bare en figur. Han er en karakter – en kommunikator, som kan skabe en relation til børnene og som de kan forholde sig til. Han repræsenterer den slags karakterer, som børnene oplever meget på Youtube – her er det blot Kids Coolshops egen karakter,” siger Malene Spange.

Mester K er således ikke bundet op på den konkrete person.

“På et eller andet tidspunkt kommer der til at ske en udskiftning, og så vil den eksisterende Mester K blive udfordret af en ny legemester,” siger Malene Spange.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club