Kendt cykelrytter sætter ny standard for kändisser i reklame

Peter Engholm
25@mail.dk

Cykelryttteren Jesper Skibby nøjes ikke med at være omdrejningspunktet i lanceringen af et nyt produkt. Han har været med til at udvikle det, og er nu ansat i virksomheden.

Brugen af kändisser i reklamer bliver evalueret fra tid til anden, og særligt reality kändisser bliver debatteret, senest efter at Kohberg droppede Sidney Lee.

Nu følger så en ny kändis i reklamer, men her stikker det i mere end en forstand dybere end reality-berømmelsen, der primært måles i din lyst og vilje til at være kendt.

Jesper Skibby har – som den eneste danske cykelrytter – vundet etaper i alle de tre store etapeløb Tour de France, Giro d’Italia og Vuelta a España. Både sejrene og de hurtige og bramfri replikker umiddelbart efter løbene gjorde ham landskendt.

Og da cykelkarrieren for længst er forbi, skal nye jobmuligheder afprøves – og her kan der stadig trækkes på kändis-faktoren.

Jesper Skibby bliver således omdrejningspunktet i kommunikationen for et nyt produkt, HC Bigbag – en blød container, som man fylder med sit affald, hvorefter man bestiller afhentningen. Men blikfanget er kun en del af engagementet.

”Jesper skal speake reklamer, medvirke i direct mail, POS materialer – det hele. Det er omfattende, men det går dybere end det, for HC Bigbag er udviklet af Jesper Skibby og HC Gruppens adm. direktør og ejer, Kim König, i fællesskab. Jesper havde set en lignende måde at håndtere affald, da han kørte cykel i Spanien. Og den ene idé tog den anden, da Jesper og Kim mødtes” siger Finn Williams fra Williams + Creative, der er bureauet bag lanceringen af HC Bigbag.

Engagementet mellem kändissen og kunden stopper imidlertid ikke her, for Jesper Skibby er blevet ansat i HC Bigbag.

”Jesper skal undervise personalet og følge op på salget. Hans opgave bliver løbende at promote HC Bigbag. Det er et fuldtidsjob,” siger Finn Williams.

Det nye produkt henvender sig primært til håndværkere, der skal have håndteret affald. Og da håndværkere siden 1. januar har skullet betale en afgift pr. besøg på genbrugsstationen, så er der ifølge Finn Williams opstået et marked for netop denne type håndtering.

En af markedsføringskanalerne er radio – og mixet massekom og BtB hænger ifølge Finn Williams godt sammen, al den stund at håndværkere hører en del radio i løbet af deres arbejdsdag.