Ny marketingchef og freelancere skal give Blockbuster nyt liv

Peter Engholm
25@mail.dk

TDC har store ambitioner med Blockbuster-brandet og har nu sat holdet, der skal indfri dem. Men frem for at bruge bureau har man håndplukket en gruppe free-lancere.

Blockbuster-navnet i Danmark får nu nyt liv af TDC, og til at håndtere og eksekvere markedsføringen er udnævnt en marketingchef, som i stedet for et bureau er blevet udstyret med et setup af freelancere.

TDC købte tilbage i januar Blockbuster – som navn og koncept, ikke de fysiske butikker. Men ligesom i de fysiske butikker vil man på Blockbuster kunne købe og leje film fra sit tv, sin computer eller anden device.

Og TDC har anstændige ambitioner for Blockbuster: En trecifret millionomsætning i løbet af tre år. Det skal ses i forhold til en pris på 49 kr. i leje for premierefilm og 149 kr. for køb af tilsvarende film.

I september tiltrådte Steffen Trannerup som Marketing Manager for Blockbuster. Han kom til TDC-koncernen fra Telenor, hvor han i godt tre år havde været Senior Digital Consultant.

Og til at bistå sig i det videre forløb er som nævnt ikke valgt et bureau. TDC-koncernens øverste marketingansvarlige, Camilla Ramby, siger:

”Vi har – næsten vanen tro – ikke valgt et stort bureau, men bruger freelancere. Og vi har ikke valgt et etableret freelance-setup, men selv plukket og sammensat et team af freelancere med en digital baggrund.”

De fem freelancere valgt til Blockbuster-markedsføringen er specialister inden for motion graphic, social media, film og design.

Camilla Ramby ønsker af konkurrencehensyn ikke at løfte sløret på hele holdet, så i første omgang sætter hun blot navn på to af personerne: Søren Heinrichson fra Freon, som er specialist i udvikling og programmering af social media-kampagner, samt Aren Carabian fra Carabian Design, der også tidligere har løst opgaver for TDC-koncernen.

”Vi forventer at kunne beta-lancere op mod jul og begynder den egentlige markedsføring af Blockbuster, når teknikken er modnet. Kampagnen vil i høj grad være social og CRM-drevet og baseret på content og data,” siger Camilla Ramby og uddyber:

”Vi har TDC’s og YouSees platforme – og kundedatabaser – og supplerer med bl.a. SEM og aktiverer indholdet ved at få bygget en stærk tilstedeværelse op på de sociale medier.”

TDC gik for godt et år siden væk fra leadbureau-tilgangen for i stedet at tage stilling til bureausamarbejder fra projekt til projekt. TDC har i to omgange valgt duoen Boye & Spellerberg, og til Fullrate valgte man i januar det da blot to måneder gamle bureau Baby, mens lanceringen af – og visuel identitet til – Telmore Play i sommer blev lagt hos Vice – den globale gruppe med både medier, produktionsselskab og en række forskellige bureautyper.

Hertil kommer, at Zupa arbejder på projekter for TDC og fornylig valgte man så Magnetix til Yousee.