Ny marketingchef og ny organisation i Home

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Den nye marketingchef har også fået en ny titel: Relationschef. For mæglerkæden har ændret sin organisation i forhold til at matche tidens nye udfordringer.

Nye tider og nye udfordringer kræver også en ny organisation. Det har ejendomsmæglerkæden Home taget konsekvensen af.

Konkret har virksomheden lagt kommunikations- og marketingafdelingen sammen under ledelse af den hidtidige kommunikationschef, Mads Ellegaard. Det har så betydet et farvel til den mangeårige marketingchef, Hans Trautner.

Samtidig har Mads Ellegaard fået en anden titel – han er blevet Relationschef.

“Det er en titel, der bedre udtrykker det fokus, som sammenlægningen af de to afdelinger har. Reklame, marketing og kommunikation smelter sammen – primært drevet af et farvel til traditionelle kampagneforløb og et velkommen til en tid med kontinuerlig markedsdialog på tværs af alle medier og kanaler. Derfor skal vi i langt højere grad arbejde med at bygge relationer,” siger Mads Ellegaard.

Han har af samme grund ændret organisationen. Frem for at have henholdsvis en marketing- og en kommunikationsafdeling under sig, sidder alle sammen nu og samarbejder på tværs. Det har desuden skabt behov for et nyt mindset i det, der tidligere var to afdelinger i Home.

“Det at kommunikere mere på 1:1 basis og at arbejde med relationer forudsætter at man, uanset hvad man arbejder med, kan se og forstå både marketing og kommunikation. Den dybere forståelse kræver både uddannelse, en ny tilgang til fagligheden for den enkelte kollega og lancering af tiltag, der viser værdien af relationsopbygningen,” siger Mads Ellegaard.

Udviklingen af afdelingen vil også afspejle sig i rekrutteringen, hvor Mads Ellegaard lige nu er på udkig efter nogle folk.

Som cand. merc. i Design & Communication Management fra CBS har han selv en baggrund fra både marketing og kommunikation og speciale i forretningsudvikling. Og så har han  arbejdet med online marketing og forretningsudvikling siden tiden før Google blev noget stort.

“Relationsopbygning kræver efter min bedste overbevisning en cocktail mixet på tværs af alle platforme og medier, og det kræver igen et stramt fokus på leads og serviceudvikling. Det er der ikke noget nyt i,” siger Mads Ellegaard og fortsætter:

“Men det kræver også, at de fine ord hurtigt eksekveres i konkrete håndgribelige tiltag. Der skal ikke bare snakkes om relationer; de skal tilkæmpes og gøres til markedsandele. Det gælder også i Home.”