Der er store forandringer i gang i DSB efter, at der er kommet ny topchef – og det omfatter også marketing, som bl.a. har fået en ny mand i spidsen. Hidtidig koncernmarketingdirektør Steen Koch har forladt DSB og ny mand i spidsen er et velkendt navn i DSB-sammenhæng.
Men det er også det meste af, hvad der kan siges på nuværende tidspunkt, for den nye struktur er ikke på plads endnu. Men der er en skrap deadline; inden 1. juli skal detaljerne i den nye struktur være endeligt på plads, efter at DSBs nye topchef Jesper Lok har rokeret rundt i trafikvirksomhedens organisation.
Men ifølge Niklas Marshall, der har fået ansvaret for alle salg- og marketing-aktiviteter, er der ikke tale om hverken opgradering eller nedgradering af marketing:
“Det er nok nærmere en hengradering,” siger han – der endnu ikke har fået en titel.
“Og det her handler om konkret at flytte folk og opgaver, ikke om at være flere eller færre.”
Usikkerhed om fremtidig bopæl
Rent fysisk er marketingmedarbejderne spredt, og den fremtidige placering er en del af det puslespil, der skal gå op. Marshall siger, at han gerne vil have dem samlet mest muligt. Om det bliver i hovedkontoret i Sølvgade midt i København eller et andet sted? Flere muligheder er i spil, men der bliver givetvis stadig marketingfolk og -opgaver også i provinsen.
Niklas Marshall har også hidtil haft salg som ansvar – men det mere driftsnære personale, bl.a. salgspersonale i togene, er nu ledelsesmæssigt rykket til divisionerne, forklarer han.
Hidtidig koncernmarketingdirektør Steen Koch forlod DSB officielt sidste måned til et nyt job. Kochs jobskifte har tilsyneladende ikke noget med den store DSB-rokade at gøre, men nu er marketing så lagt sammen med salg under Niklas Marshall.
Opad i systemet refererer salg/marketing og Niklas Marshall til kommerciel direktør Gert Frost. Frost har netop overtaget den titel og position fra Mogens Jønck, som måtte forlade DSB ved ledelsesrokaden sidst i maj.