Ny marketingdirektør til Carlsberg Danmark

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Fra chokolade til øl: Iben Marie Bason har været 15 år hos Mars. Nu er hun skiftet til Carlsberg Danmark.

I en meget omskiftelig og til tider forfløjen verden, så udtrykker Iben Marie Basons cv alt det modsatte. Vedholdenhed og stabilitet – i hvert fald i forhold til valg af arbejdspladser.

Siden 2002 har hun været tilknyttet Mars A/S. D.v.s. at hun har været i den samme virksomhed næsten hele hendes professionelle karriere, da hun faktisk først lige har rundet de 40.

Man skal dog ikke tro, at den stabilitet er udtryk for tryghedsnarkomani. Iben Marie Bason er ambitiøs, og de 15 år hos Mars har rummet mange nye opgaver og stillinger i både indland og udland, hvilket har givet en solid erfaring på tværs af salg og marketing.

De sidste seks år var hun en del af den nordiske ledelse som Nordic Marketing Director, Chocolat, der er en forretning med næsten 700 mio. kr. i omsætning og blandt andet omfatter verdens og Danmarks største chokolademærke M&M’s.

“Jeg tror, der skete det, at jeg som ung trådte ind af døren et sted, der gjorde mig glad og som gav mig gode muligheder for at udvikle mig inden for en række forskellige områder både fagligt, personligt og som leder,,” siger Iben Marie Bason.

Erstatning for Simon Fibiger

Men nu er tiden så kommet til, at der skulle ske noget nyt. For tre uger siden gik kursen til Valby – til Carlsberg Danmarks hovedkontor, hvor hun har indtaget rollen som Marketingdirektør, Core Beer + NAB.

Her erstatter hun Simon Fibiger, der i sommer rykkede op i ledelsen og fik ansvar for Sales On Trade.

“Jeg har haft mange gode år hos Mars, så det er bestemt ikke en beslutning, der er truffet hurtigt. Men Carlsberg har altid været en interessant virksomhed for mig. Hvis man brænder for ægte, autentiske brands, er der næppe noget sted i Danmark, eller måske i hele Europa, der er mere interessant end Carlsberg, og jeg skal arbejde med virksomhedens vigtige hjemmemarked, hvor jeg er tæt på hovedkontoret,” siger Iben Marie Bason og fortsætter:

“Samtidig har vi haft en længere dialog omkring den rejse, som virksomheden er på, og som jeg finder interessant. Der skal ske mange nye ting, som jeg glæder mig til at være med til at forme, og derfor er det et godt tidspunkt at komme til Carlsberg på.”

Med de mange år hos Mars får Carlsberg en marketingdirektør med en stærk branding-kompetence.

“Selvfølgelig ligger det stærkt i Mars’ DNA at passe på brandet og drive det frem. Der er en meget tydelig og solid brandguidance, og med det fundament har der altid været stort mod til at tage chancer og prøve nye ideer af,” siger Iben Marie Bason.

Ikke flere stjerner på skulderen

Kigger man på den stilling hun kommer fra hos Mars, og der hvor hun bliver placeret i hierarkiet hos Carlsberg, så har hun ikke umiddelbart fået flere stjerner på skulderen titelmæssigt. Men det er ikke sådan, Iben Marie Bason tænker.

“Jeg er helt klart ambitiøs og vil gerne videre, men jeg har et længere perspektiv, og mere end hierarkiet er jeg optaget af indholdet af det arbejde, jeg skal udføre. For mig handler det om at være glad og gøre det godt med teamet,” siger Iben Marie Bason og fortsætter:

“Carlsberg og Tuborg er jo dansk kulturarv – både når det gælder marketing og bureaurelationer, men især bryggerkultur og ejerstruktur. Det er en fantastisk virksomhed, der stadig giver en tredjedel af overskuddet tilbage til samfundet gennem fondene, som de gamle bryggere stiftede. Det giver os en fortælling, der er helt unik og nogle helt andre marketing-muligheder. Og så er det en virksomhed i rivende udvikling med nogle karrieremuligheder, som jeg finder attraktive. Der er selvfølgelig ingen garantier – men mulighederne er der.”