Af Peter Engholm, journalist
Foto: Emma Ishøy

Hvedeøllen Pift fra Royal Unibrew er udviklet sammen med CPH Strategy og Copenhagen Poster – et innovationsprojekt, hvor målgruppen har haft stor indflydelse.

Det lyder umiddelbart som en unødvendig øvelse: At udvikle øl til personer, der sådan set ikke er til øl.

Ikke desto mindre er øvelsen både nødvendig og fornuftig. Nødvendig, fordi øl vælges fra af især kvinder og de unge, og fornuftig, for der er et hul i markedet.

Det er baggrunden for Pift – Royal Unibrews nye hvedeøl med lav bitterhed og et pift af citrus eller mango.

Christian Lund-Martorell, senior brand manager fra Royal Unibrew, siger:

”Vi oplever, at flere forbrugere fravælger øl til fordel for vin, cider og cocktail, fordi de finder øllen for bitter. Men de savner faktisk det attraktive og afslappede øl-fællesskab, der altid har spillet en central rolle i den danske hyggekultur. Der var derfor et hul i markedet for en ny øl med frugtnoter og lav bitterhed.”

Otte forskellige øl-koncepter i test
Øllen er ny, og det er processen også. Pift er udviklet i samarbejde med innovationsbureauet CPH Strategy og Copenhagen Poster.

Projektet har fra start til slut været et brugerdrevet innovationsprojekt, hvor målgruppen har haft en afgørende indflydelse.

CPH Strategy udviklede otte forskellige øl-koncepter og testede dem i målgruppen:

”Mange af koncepterne testede rigtigt godt, men konceptet med Street Art var det klart mest attraktive. Street Art er fascinerende, levende og dejligt uhøjtideligt. Det passer perfekt til målgruppen og de occassions, hvor der drikkes øl,” siger Susanne Lund, CEO, CPH Strategy.

Projektet blev søsat i august 2021, og godt ni måneder senere stod de første øl klar i handlen.

”Da konceptet var valgt, startede vi en intensiv proces med Royal Unibrew og Copenhagen Poster, hvor vi udviklede brand, navn, flaskedesign og etiketdesign. Vi testede løbende alle elementer for at sikre os 100% buy-in fra målgruppen. Og konklusionen fra analyseinstituttet var da også klar: Fast track development of the concept and bring it to the market quickly,” siger Susanne Lund.

Pift på gaden og med egen festival
Pift støtter aktivt den Street Art, der sætter kulør på bybilledet. På etiketterne viser udvalgte gadekunstnere deres værker, og Pift sponsorerer festivaler og events – og har også sin egen Street Art festival på vej. Copenhagen Poster kuraterede valget af Street Art-kunsterne, og de to første er de hjemligt anerkendte og internationalt efterspurgte Isaac Malakkai Matarin og Rasmus Balstrøm.

Kirsten Lahn Hansen, der er marketingchef for alkohol i Royal Unibrew, siger:

”Der er ingen tvivl om, at den tætte bruger-involvering i innovationsprocessen – samt muligheden for at prøve mange forskellige ideer af i udviklingsprocessen – har resulteret i et stærkere og mere autentisk produkt. Vi er utrolig stolte af Pift og håber, at forbrugerne tager godt imod den.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club