Ny på toppen som Danmarks største PR-bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Se hvilke bureauer der voksede mest. Og hvem der faldt mest. Samt de nyeste tal for Primetime, der var Danmarks største i 2013.

MSL Group har de sidste par år taget en tur i rutschebanen. I 2013 førte bureauet an blandt PR-bureauerne i forhold til det største fald i bruttoavancen.

I 2014 kunne man så føre an med den største stigning i kroner. Bureauet voksede fra knap 13 til godt 18 mio. kr..

Det kan man læse i den årlige Bureaurapport fra Bureaubiz med nøgletal på 248 bureauer. Man kan også konstatere, at der er et nyt bureau på toppen som Danmarks største PR-bureau – i hvert fald indtil næste år, hvor fusionen mellem Geelmuyden.kiese og House of Communications er gennemført.

Opløbet er dog tæt. Det er blot 5000 kr. der sikrer Operate førstepladsen foran Mannov.

I 2013 var det Primetime, der var størst, men i årets rapport er det sidste års tal, der optræder. Bureauet slutter regnskabsår d. 31. marts, og i år lykkedes det ikke at færdiggøre det før rapportens deadline.

Nu er regnskabet landet, og det viser, at bureauet havde et dårligt 2014. Faktisk præsterer bureauet årets største fald i kroner, så det nu ligger pænt efter Operate og Mannov.

”Alle bureauer oplever, at kundernes aktivitet går op og ned. vi var så uheldige i 2014, at en række store kunder samtidig skar markant ned på deres aktivitet. Den slags er svært at gardere sig mod,” siger adm. dir. Peter Sterup, som trods det dårlige regnskab er rimelig fortrøstningsfuld.

”Vi har retænkt bureauet, og jeg synes, at vi nu står stærkere end vi gjorde før. Det var muligvis noget, vi skulle have gjort før, men det gik jo meget godt, og så er det let at skubbe det foran sig.”

Peter Sterup fortæller videre, at man samtidig har ryddet op i nogle regnskabsmæssige forhold, som har øget underskuddet med 1 mio. kr.

”Omkostningerne er nu skåret til, og jeg er ganske tilfreds med situationen, som den ser ud nu,” siger Peter Sterup.

Nøgletal for Primetime

  • Bruttoavance 23,307 mio. kr. -21,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 832.393 kr. -19,7 pct.
  • Lønandel 76,3 (61,7)
  • Resultat af primær drift. – 3,705 mio. kr. (+2,564 mio. kr. året før)

MSL Groups rutschebanetur blev forårsaget af en fusion i 2012 med JKL, hvor MSL blev det fortsættende brand.

”Det gav nogle ledelsesmæssige udfordringer, og bureauet var reelt uden ledelse i en periode indtil jeg kom til. sådan noget koster, og det kommer typisk med en vis forsinkelse,” siger Søren Berg og fortsætter:

”2013 blev således undtagelsen. Organisationen er på plads, og i 2014 kom vi tilbage på det niveau, som bureauet skal være på.”

Søren Berg vil dog ikke stille afgørende ny vækst i udsigt for 2015.

”Vi har i 2014 været begunstiget af en række store mediesager. De er der ikke i år, hvor aktiviteten er mere normal,” siger Søren Berg og fortæller, at man arbejder med nogle planer, der kan give et boost i 2016.

”Vores nuværende bruttoavance er ren honorar-indtjening. vi har ingen produktion. Men vi arbejder på at etablere en content-produktion, og får vi det på plads, så vil det give os et boost i 2016.”

Danmarks største PR-bureauer

  1. Operate 29,898 mio.
  2. Mannov 29,893 mio.
  3. Geelmuyden.kiese 26,617 mio.

Størst vækst i bruttoavance i kroner

  1. MSL Group +5,217 mio.
  2. Radius +4,532 mio.
  3. Lead Agency +4,405 mio.

I procent

  1. Grønbech +100 pct.
  2. Kasters +54,2 pct.
  3. Connexia +51,3 pct.

Størst fald i bruttoavance, kroner

  1. Primetime -6,544 mio.
  2. Burson Marsteller – 4,263 mio.
  3. Hansen Agenda -1,800 mio.

I procent

  1. Hansen Agenda -33,3 pct.
  2. Burson Marsteller -29,7 pct.
  3. Primetime -21,9 pct.