Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk
Foto: Istock.

Dansk kreativitet er i høj kurs ude i den vide verden. En ny platform skal skabe endnu større vækst for kreative virksomheder ved at mindske afstanden til investorer.

Dansk musik, dansk design og dansk alt muligt finder fra tid til anden vej ud i verden. Men ikke i høj nok grad. Der er nemlig et stort uudnyttet vækstpotentiale for de kreative erhverv i Danmark.

Det mener en sammenslutning af organisationer, der er gået sammen med iværksætter og guitarist i Nephew, Kristian Riis, om platformen Danish Creative Industries. Organisationerne bag er Industriens Fond, Vækstfonden, Dansk Erhverv og Lunar.

Platformen skal gøre afstanden kortere mellem investorer og kreative virksomheder inkl. bureauer. Ambitionen er at sikre den nødvendige kapital, der kan indfri de kreative erhvervs eksportpotentiale.

”Danmark er hjemsted for mange talentfulde mennesker inden for de kreative erhverv. Men flere kan drive det til mere, end de gør i dag. Og det vil vi gerne støtte op om. Ved at samle iværksættere og innovative virksomheder fra de kreative erhverv under ét og samme tag, og samtidigt matche dem med kompetente investorer, så håber vi, at sød musik kan opstå, og at flere af de kreative virksomheder får vind i sejlene og på sigt kan sætte kurs mod attraktive eksportmarkeder. Alle er enige om, at potentialet er stort. Nu skal det forløses,” siger adm. direktør i Industriens Fond, Thomas Hofman-Bang, i en pressemeddelelse.

Et voksende eksportmarked
At der er potentiale for vækst, baseres bl.a. på tal fra Regeringens Vækstteam, der viser, at de kreative erhvervs eksport er vokset næsten dobbelt så meget årligt som den samlede danske eksport. I 2009 eksporterede Danmark kreativitet for godt 48. mia. kr. I 2016 hed det tal 92. mia. kr. 

Man har desuden samarbejdet med konsulentvirksomheden Volcano Group, der i en rapport har udpeget tre vækstbarrierer, som man vil arbejde for at nedbryde.

Målene lyder, at man for det første vil udvikle de kommercielle netværk på tværs af de kreative brancher. For det andet vil man styrke kommercielle kompetencer og viden på tværs af værdikæderne. For det tredje vil man sikre lettere adgang til kapitalindsprøjtninger – i form af investeringer og lån – til særligt kreative startups. 

Seks events i 2022
Danish Creative Industries vil afholde events rundt omkring i landet, hvor fokus er på at matche virksomheder fra de kreative erhverv med investorer. Håbet er, at man hermed også kan være med til at bryde branchemæssige siloer, og i højere grad medvirke til, at der faciliteres netværk og at der opbygges nye forretningsmæssige kompetencer.

I første omgang er der seks events på programmet i 2022. De afholdes under navnet DCI:GO! i Aalborg, Struer, Århus, Odense og Allinge-Sandvig til Folkemødet i det første halvår af 2022, og som afsluttes i København til september.

DCI:GO! bliver omdrejningspunkt for en målrettet indsats i form af acceleratorforløb, workshops, vidensdeling samt inspiration og rådgivning fra virksomheder og entreprenører, der har opnået succes. Formålet er at forberede de kreative virksomheder til mødet med investorer. Hovedparten af aktiviteterne vil tage udgangspunkt i partnerskaber med eksisterende organisationer som investorer, fonde, erhvervs- og brancheorganisationer og enkeltvirksomheder.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club