Cannes Lions beredte vejen sidste sommer, da Grand Prix’erne blev tildelt især de arbejder, hvor brands bruger reklamekroner på at gøre gavn – ikke bare på egne vegne, men i bred forstand … for folk. Og skiftet blev fastslået i sommerens festival, hvor der var belønning til dem, der formår at håndtere bredere og dybere problemstillinger via deres marketing.
I lige linje herfra ses Seat i Danmark, der nu erstatter sit hidtidige reklameunivers (med animerede insekter) med en ny platform, der fokuserer på andet end pris og udstyr. Seat går ud med mere på hjerte og slår et slag for, at danskerne skal køre smukkere og vise mere hensyn i trafikken.
Platformen lanceres onsdag med en film, der kan ses forneden.
”Vi ønsker at samle danskerne, øge fællesskabsfølelsen og tale for at køre smukkere. Det handler om holdninger, men der er også et stærkt spor til Seats smukke produktdesign. Med Kør Smukt vil vi skabe refleksion over, hvordan vi gør det at eje og køre bil lidt smukkere. Og være med til at få trafikken til at glide bedre”, siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen, der er direktør for Seat i Danmark.
Baggrunden for Seats nye tiltag er tal fra en undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af brandet, der viser, at 4 ud af 5 bilister mener, at andre bilister kører egoistisk og uden at vise hensyn.
”Vi tager ansvar for et emne, der jo ligger snublende nært for vores kunder – og som har fyldt meget længe; nemlig historierne om, hvor dårligt de andre kører,” siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen.
Han tilføjer:
”Rummelighed er ikke kun et spørgsmål om antal liter i bagagerummet, men hvordan vi er over for de øvrige trafikanter – ikke kun dem i biler, busser og lastvogne, men også fodgængere og cyklister. Vi vil ikke sige, hvad der er god og dårlig trafikkultur, men kigge på, hvad hver enkelt kan gøre i trafikken. Det skal ske med et glimt i øjet, og uden politimanerer.”
Kør Smuk er – for nu at blive i førnævnte insekt-univers – ingen døgnflue. Jesper Stoltenberg-Mathiensen understreger, at der er tale om en egentlig platform, og ikke en kampagne, der kører et par uger.
Om tilgangen til indsatsen siger Seat-direktøren:
“Det nytter jo ikke noget at lave smukke biler, der bliver stadigt mere teknologisk avancerede og sikre, hvis vi som trafikanter ikke også er med til at gøre køreturen til en god oplevelse. Derfor slår vi et slag for mere glæde på de danske veje.”
Seats farvel til de animerede insekter er bestemt ikke farvel til den hidtidige bureau-partner, Jangaard, Mark & Ko. Dette bureau står også bag den nuværende platform og må siges at have både erfaring og succes med markeds-kommunikation, der rækker over det vanlige, idet Jangaard, Mark & Ko også står bag Tal Ordentligt-kampagnen for Call me.
“Kør Smukt peger både indad, mod Seats design, og så sandelig også udad. Vi vil gerne sætte debatten i gang og få folk til at reflektere over, hvordan de selv kører. Bilisme er desværre ikke en kollektiv transportform, for vi har ikke øje for hinanden, når først vi smækker bildøren bag os,” siger Mikkel Jangaard.
https://www.youtube.com/watch?v=tJ-5Po6_hYk