Ny stor detail-kæde fravælger bureauhjælp

Peter Engholm
25@mail.dk

“Først da vi stoppede med bureauet, fik vi råd til at markedsføre os,” lyder det fra adm. dir. i en ny stor landsdækkende cykelkæde, der er skabt gennem en fusion.

54 butikker står nu sammen om navnet Cykel-X-perten. Det er resultatet af en fusion med 9 Cykel-X-perten butikker og de 45 butikker i Mosquito-kæden. Det kan ligne en ny markedsførings-opgave for et bureau – men det bliver det ikke. Mere om det senere.

Umiddelbart kan det undre, at mindretallet af butikkerne leverer det fortsættende navn. Ikke desto mindre er Cykel-X-perten vurderet som et bedre navn – til en cykelhandlerkæde – end Mosquito.

”Mosquito-kæden fik i sin tid sit navn fra eget cykelmærke. Mosquito-cyklen var den fornuftige cykel til hr. og fru Jensen – value for money, men det smittede af på hele kæden, som blev opfattet som primært hr. og fru Jensen-cykler,” siger Peter Broløs, der er adm. direktør i den nye Cykel-X-perten.

Han fortsætter:

”Cykel-X-perten er et navn, der forpligter på en god måde. Og vi skal ud at kommunikere, hvad en cykelekspert – en cykelfagmand – står for.”

Dén kommunikation har flere ben, bl.a. på den digitale side, for heller ikke Cykel-X-perten er blottet for udfordringer:

”Der er mange cykeleksperter i Danmark, og derfor er der nok flere, der vil smile – og få gavn – af vores kommende indsats. Cykel-X-perten var ikke helt så hurtigt ude i sin tid med domænenavnene. Derfor skal vi også ud at kommunikere cxp.dk-navnet som dét, der kvalitetsstempler en rigtig cykelekspert,” siger Peter Broløs.

TV2 har en central placering i den nye kædes markedsføring:

”Vi har et tæt samarbejde med TV2 i form af deres cykelpakke. Vi er med i forbindelse med forårsklassikerne, og vi er den ene af to partnere på TV2-programmet Touren på Tour, der kørte sidste sommer, og som næste år vil komme rundt i en række danske byer. Der vil være cykelløb for både børn og voksne, og her vil vi arbejde på at slå vores navn fast,” siger Peter Broløs.

Inden da foreligger et stort internt arbejde, der skal slå fast, hvad en cykelekspert gør og er. Det kan være at certificere visse butikker til udvalgte mærker og/eller cykeltyper, og det kan være en rådgivning, der i større omfang tager udgangspunkt i den enkelte bruger. Målet er, at ingen går skuffet fra Cykel-X-perten.

”Vi har Facebook, hjemmeside, webshop, instore-tv – og vi håndterer selv indholdet. For nogle år siden havde vi et bureausamarbejde, men det var først, da vi stoppede samarbejdet, at vi for alvor fik råd til at markedsføre os. I første omgang bliver kommunikationen en intern affære, og det er langt fra alle bureauer, der mestrer denne proces,” siger Peter Broløs.

Han tilføjer:

”Der er mange dygtige bureauer, men en del af dem vil gerne gøre deres indsats til raketvidenskab – og vi søger i første omgang at blive mere bevidst om den værdi, vores cykelekspertise kan tilføre kunden, og kommunikere den ud.”