Herhjemme er offentlige udbud med jævne mellemrum i skudlinjen fra bureauer, der oplever deres strategiske og kreative rådgivningsydelser behandlet, som var det kontorstole og clips – og med lav og eller ingen honorering – endsige respekt – for de ressourcer, der forventes at blive lagt i udbuddet.
Også pitches i det private ervhervsliv får til tider hug, senest designbrandet Eva Solo, der har fået en en række anonyme angreb for en nyligt afholdt konkurrence.
Det bedste middel for bureauer over for urimelige konkurrencer er evnen til at sige nej tak, og i USA rapporteres der nu om, at det sker i et stigende antal tilfælde. F.eks. fortæller San Diego-bureauet Vitro til AdAge, at man alene i år afvist otte RFP’er, Request for proposal.
”Tidsfristerne er vanvittige, de kreative anmodninger er urimelige,” siger Tom Sullivan, CEO hos Vitro og føjer en stigende mangel på gennemsigtighed i honorarer til afvisnings-grundene:
”Hvis vi skal lægge en stor mængde energi i en pitch, skal det ikke foregå i mørke. Vi er nødt til at kende the fee potential. Nogle kunder og konsulenter synes at glemme, at også vi er en slags forretning.
Han får støtte af bl.a. Kristin Bloomquist, executive VP på Phoenix-kontoret hos Cramer-Krasselt. Hun ser frem til øget afstandtagen til bl.a. kundernes procurement-afdelinger, der behandler bureauer, som var de simpel kontorforsyning.
”Der er ingen tid, ingen information – og jeg bifalder, at vi så småt begynder at være mere kritiske i vores syn på new bizz-muligheder,” siger Kristin Bloomquist.
Hos ANA, The Association of National Advertisers, siger Bill Duggan, Group VP:
”Med store budgetter involveret tror visse annoncører, at de kan forlange alt muligt. At flere bureauer begynder at sige nej er en god ting, og hvis det ligefrem er vinden, der vender, så er det fantastisk.”
Tom Sullivan, Vitro, peger selv på årsagen til de rigide pitches:
”Marketingchefer er under stigende pres i virksomhederne. De spiller på den korte bane og tænker ”Hvordan vinder jeg dette kvartal?”, og denne mentalitet gennemsyrer måden, hvorpå pitches skrues sammen.”