Ny tendens: Kvinderne tager over på bureauerne

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Sidste uge bød på to nye direktør – og to kvinder som ledere. Skal bureauet have ny adm. direktør, så bliver sandsynlighed større for, at det bliver en kvinde. Og det er godt for mangfoldigheden og bundlinjen, lyder vurderingen.

I sidste uge kom der to nye direktører til i bureauverdenen. Rikke Wichmann-Bruun blev adm. direktør hos Saatchi & Saatchi efter Thomas Falck, og Malene Birkebæk tog over som adm. direktør for Carat efter Mads Bredal.

Journalister kan finde på at tælle en, to, trend – og gør man det, så ligger der en trend i, at adm. direktører i bureaubranchen i stigende grad er kvinder.

I december blev Mette Hørdum hentet til Naked som ny direktør, og lige efter sommerferien tog Dorthe Bjerregaard-Knudsen over som adm. dir. hos OMD efter Thomas Bertelsen. Desuden blev Pia Tandrup landechef hos Ogilvy i sommer efter Jimmy Schougaard – og hos OgilvyOne overtog Lise Fink Vadsholt posten som adm. direktør også efter Schougaard.

Listen består ikke kun af nyligt tilkomne: Det er ikke andet end godt et år siden, at Pernille Gjøls-Andersen overtog ledelsen af DDB, og at Nini Roed tog over hos PHD.

En hurtig optælling udpeger mindst 15-20 bureauer, der har kvinder i spidsen. Har vi glemt nogen, så undskylder vi – men det vil blot understrege pointen.

Kvinder i toppen af erhvervslivet diskuteres overalt – og er også tidligere blevet diskuteret i bureaubranchen. Er der så mange nu?

Nej, vil flere nok svare. Så mange er det trods alt ikke i forhold til de flere end 200 bureauer, der er i Bureaubiz’ årlige bureaurapport.

 Men der er er dog meget, der tyder på, at det går den rigtige vej – i hvert fald hvis man gerne vil se flere kvinder i spidsen.

”Jeg tror, at vores branche – sammenlignet med lederstillinger generelt i samfundet – har haltet bagefter, men at vi nu er ved nå lidt op. Der er dog kolossalt lang vej,” konstaterer Jette Nejstgaard, der er adm. direktør i LoweFriends.

Hun hæfter sig ved, at det især er i kæde-bureauer, at kvinderne besætter posten som adm. direktør – til førnævnte Saatchi, Ogilvy og DDB kan føjes Pernille Mehl der tiltrådte som adm. direktør for BBDO for et par år siden.

”Det er en positiv udvikling, at de besætter disse poster – og den bliver spændende at følge. Jeg glæder mig til at se disse eller andre kvinder træde ud på planken og skabe deres egen butik. Vi mangler endnu at se nogle kvindelige Duckert’er, Hjaltelin’er eller Kunde’r,” siger Jette Nejstgaard.

Hun behøver næppe at spejde forgæves, mener Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation.

”I det kreative vækstlag er der ekstremt mange risikovillige kvinder, så jeg er helt overbevist om, at vi snart vil komme til at se kvindelige bureau-entreprenører,” siger Tine Aurvig-Huggenberger.

Hun peger på, at det afspejler en samfundstendens, at der kommer stadig flere kvinder til som adm. direktører på bureauerne. Og det er positivt – for både bureauerne og deres kunder.

”Al ledelsesforskning viser, at en pluralistisk tilgang til ledelsen skaber bedre bundlinje, og jeg er optaget af, at bureauerne klarer sig godt. Det er helt banalt: Med den bredeste tilgang – det være sig køn, etnicitet, samfundslag – får man de bedste ideer og løsninger,” siger Tine Aurvig-Huggenberger.

Formanden for Kreativitet & Kommunikation, Mona Juul – der også er adm. direktør for Envision, har også bemærket den stigende andel af kvinder på posten som adm. direktører i bureaubranchen. Men det er ikke ud fra et kønspolitisk aspekt, at hun glæder sig:

”Jeg går op i mangfoldighed på alle niveauer, og det er glædeligt, når bureaubranchen afspejler den virkelighed, man agerer i. Men set ud fra en direktør-vinkel er jeg fuldstændig ligeglad med, om det er mænd eller kvinder, der bestrider posterne,” siger Mona Juul. 

Andre kvinder i spidsen for bureauer:

  • Astrid Simonsen Joos, Creuna
  • Bettina Sherain, LBi
  • Pernille Simmelkiær, We Love People
  • Mai-Britt Jønsson, Lysholm
  • Maria Steno, Geelmuyden.Kiese
  • Anne-Mette Højland, Scandinavian DesignLab
  • Mette Hejl, Pravda
  • Vibeke Nannerup, LiquidMinds
  • Mette Hegelund, Raffinaderiet