Ny tradition på True Award: En pris til Harry

Peter Engholm
25@mail.dk

Juryen var ikke i tvivl. Ikea var bedre end Wupti og blev årets kampagne. Til gengæld var danskerne heller ikke i tvivl. Dermed har True Award overtaget traditionen fra TV2.

TV2s Den Glade Seer er afgået ved døden. Og måske passende nok. for der er ikke plads til flere statuetter hos Bates Y&R.

Til gengæld kan True Award være ved at overtage traditionen, fordi man har indført en Publikumspris. Og når man spørger publikum – hvad enten det er TV2 eller True Award – så bliver Harry og Bahnsen landets mest populære reklamefilm.

I fredags var der således gevinst for anden gang af to mulige, da True Awards blev uddelt. Og Annoncørforeningens direktør, Otto B. Christiansen, frygter ikke at skulle uddele prisen en tredje gang til Harry & Co.

“Jeg imødeser med glæde at give prisen til DSB og Bates igen, hvis det er folkets dom. I erkendelse af, at der også er del skodreklamer, belønner Publikumsprisen i dette tilfælde en annoncør, der ikke bare har et godt koncept, men som også holder fast i det. Sidste år var de totalt overlegne, og i år er der bred margin til nr. 2,” siger Otto B. Christiansen.

Til gengæld er der større variation, når juryen skal votere. Her blev Ikea kåret som årets bedste kampagne.

Filmene har også klaret sig godt i udlandet, så det er ikke et dansk fænomen at hylde dem. Men problemstillingen bag kampagnen er er mere dansk.

I Danmark er Ikeas lave priser nemlig for længt slået fast – men det er kvaliteten ikke i samme grad, og det er det “Testet af hverdagen”, skal fortælle.

Ved True Award var det fire andre bidrag i serien, der vandt prisen for Bedste Kampagne. De såkaldte test-film var: “Det bli’r da hyggeligt at ha’ din familie boende”, “Jamen, vi sidder bare og ser lidt fjernsyn”, “Det må vi gerne hjemme hos mor” og ” Hej Skat, Onkel Arne låner lige overkøjen”:

Sidstnævnte var også testet Børsens Reklamebarometer af Millward Brown, hvor den – som eneste af i alt tre True Award-vindere, der har været testet i ‘barometeret – scorer højere end gennemsnittet på samtlige parametre. Og snittet kommer af i alt 277 film, som Millward Brown har testet.

Ved fredagens True Award blev folket og fagfolket mixet, idet publikummet bestod af 400 fagfolk, der også reagerede som folk-er-flest. Og ved de øvrige kandidater i Kampagne-kategorien blev der smilt medfølende over den hårdtprøvede telefonsælger i serien fra Netto og Brandhouse, nikket anerkendende over langtidsholdbarheden i Oddset-filmene fra Danske Spil og BBDO, samt grinet spontant-nok-engang over Pede fra Wupti og Co+Høgh.

Hos sidstnævnte konstellation er smilet blevet langtidsparkeret – med et univers, som flere kreative ville ønske de havde lavet (jf. Bureaubiz’ serie), og som – i modsætning til Knolø, en anden True Award-vinder – har bred folkelig appel på Facebook. Og nok så væsentligt: Overskud hos Wupti for første gang nogensinde.

I begyndelsen af året sagde instruktøren Søren Fauli, der har skabt Wupti-Pede sammen med Co+Høgh, til Jyllands-Posten:

“Vi blev enige om at prøve at skabe en figur ligesom DSB har Harry og Kims har Jørgen. Det skulle være vildt og nyt, og derfor valgte vi en småkriminel type.”