Ny trend: Flere medarbejdere i tv-reklamer

Peter Engholm
25@mail.dk

I tre kampagner i reklameblokken formidler virksomhedens egne medarbejdere budskabet. Det kan give en væsentlig sidegevinst, mener Henrik Juul fra Partners.

Når Schulstad i sin nye kampagne overlader tv-rampelyset til sine egne medarbejdere, er det blot seneste skud på stammen. Også i aktuelle spots fra Alm. Brand og Sonofon spilles hovedrollerne af hhv. Alm Brand- og Sonofon-ansatte.

Og det sker ikke ud fra et krav om at spare skuespiller-honorarer, men fordi der kan høstes ekstra-fordele i kommunikationen.

“Brugen af medarbejdere afhænger naturligvis af kampagnen. I Sonofons tilfælde går vi tilbage til rødderne, med “Det er Sonofon, godaften” – og dét i en tid, hvor konkurrenter er pressede på headcounts. Sonofon er en servicevirksomhed, og det er medarbejderne, der leverer den service. Samtidig er man på vej til at skifte til Telenor, og så kan en medarbejder-båret kampagnen også styrke det interne sammenhold,” siger Henrik Juul, kreativ direktør i Wibroe, Duckert & Partners.

Men kampagner henvender sig først og fremmest til forbrugere – så er den interne værdi vel højst en sidegevinst …

“Ja, men en ikke uvæsentlig én. Telekommunikation som Sonofon brander sig på at sælge andres mærker – og arbejder med gadgets, bits&bytes, mms’er – og dermed risikerer man, at det let bliver upersonligt. Medarbejdere gør det til et personligt brand, med personlig betjening. Og i tider, hvor det er svært at skaffe folk, tæller det også, at alene castingen har fungeret som en kolossal intern branding,” siger Henrik Juul, Partners.

Halbye Kaag JWT står – med Alm. Brand og Schulstad – for to kampagner med annoncørens medarbejdere i centrum. Kontaktdirektør Thomas Thorstholm slår fast, at medarbejder-brugen afhænger af den kreative idé og eksekveringen.

“Den primære fouks er til enhver tid at få sit budskab tydeligst igennem,” siger Thomas Thorstholm.

Men kan skuespillere – ironisk nok – ikke aflevere autencitet mere overbevisende end medarbejdere?

“Jo, og det er ofte argumentet fra bureauets side – at bruge skuespillere, hvis der f.eks. skal afleveres mange replikker. Men det øger ikke troværdigheden, hvis en skuespiller går igen – f.eks. som kunderådgiver for én annoncør og chef for en anden. Omvendt kan medarbejder ligne en hjort, der er fanget i lyset af firehjulstrækker, og det udstiller let den person, som man egentlig burde stille i et godt lys. Men bruges kundens medarbejdere rigtigt, så har man en kommunikationsplatform, der ikke bare peger udad mod forbrugerne, men også indad. I forbindelse med en strategiforandring i virksomheden kan denne aktivering af medarbejdere give en bedre forståelse og effekt end blot en powerpoint-præsentation på et info-møde”, siger Thomas Thorstholm.