Flere og flere bliver trætte af at gå direkte fra postkassen og hen til skraldespanden med tilbudsaviser, som de alligevel ikke læser.
Til gengæld vil rigtig mange af de, der i dag har et nej tak-skilt på postkassen, gerne modtage nogle udvalgte tilbudsaviser.
Det mener i hvert fald FK Distribution, som har fået foretaget en analyse, der viser, at 40 procent af de husstande, som i dag har valgt at sige nej tak til reklamer, gerne vil modtage netop de tilbudsaviser, de har behov for.
Og fra i dag giver FK Distribution så 140.000 husstande i bl.a. Glostrup, Frederiksberg, Odense, Esbjerg, Vejle og Holstebro muligheden for at sige ja tak til de tilbudsaviser, som de gerne vil læse og nej tak til de tilbudsaviser, de ikke gider læse.
Udfordringen for Nej Tak+, som ordningen hedder, bliver ifølge partner og direktør i reklamebureauet Mensch, Frederik Preisler at sikre, at der ikke sker fejl i logistikken, så de forkerte husstande får de forkerte tilbudsaviser.
”Det bliver spændende at se, om de kan administrere den her nye ordning, for hvis de ikke kan, kan det bane vejen for yderligere irritation hos dem, som i forvejen ikke er fan af tilbudsaviser”, siger han til Berlingske i dag.
Samtidig er han dog positiv over for det nye tiltag:
”Det, at man kan sige ja tak og nej tak med hensyn til, hvilke tilbudsaviser man vil have, er helt klart et stort skridt i den rigtige retning. Tilbudsaviser som sådan er der jo ikke noget galt i. Det, der er noget galt med, er den fuldstændig bevidstløse mængde af tilbudsaviser, om bare vælter ud over sagesløse forbrugere alle vegne fra. Det har været næsten umuligt at værge sig mod”.
FK Distribution satser på at udbrede ordningen til hele landet fra august. De husstande, der er med i forsøgsordningen, kan tilmelde sig på www.forum.dk (Berlingske Business, p. 9).