Ny udlænding i spidsen for Carlsbergs marketing

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Khalil Younes siger farvel – og erstattes af englænder, der hentes ind fra Asien. At ikonisere brandet er fortsat vigtig for bryggeriet.

Khalil Younes får pæne ord med på vejen for sine fem år som øverst ansvarlig for Group Sales, Marketing and Innovation hos Carlsberg.

Nu siger han farvel og erstattes af Graham Fewkes, der er hentet hos Carlsberg i Asien, hvor han er Commercial Vice President.

Ambitionerne har været store for Khalil Younes. For 4-5 år siden talte han og Carlsbergs øverste chef, Jørgen Buhl Rasmussen, om, at Carlsberg skulle gøres til et ikonisk brand.

Spørgsmålet er, om det er lykkedes. Men man lagde for et par år siden hårdt ud med den første store og globalt tilrettelagte kampagne skabt af engelske Fold7. Indsatsen byggede på pay-off’en “That calls for a Carlsberg” og satsningen blev præsenteret på et stort internationalt pressemøde.

Siden har man dog skiftet bureau til argentinske Santo og desuden oprustet med Jens Jermiin i spidsen for bryggeriets kreative udvikling.

Jørgen Buhl Rasmussen siger i en meddelelse, at Khalil Younes efterlader et stort aftryk på tværs af mange kommercielle aktiviteter – ikke mindst på jagten på at ikonisere brandet. En indsats der fortsat er vigtig for bryggeriet.