Af Peter Engholm 25@mail.dk

Med 4 års forskning i ”laboratoriet”, 10 mio. kr. i finansiering og erfaring fra 35 projekter er danske Investigate North klar til at kommercialisere sine erfaringer i storytelling på nettet. Det skal bl.a. ske i samarbejde med bureauer.

Et dansk hold har i fire år fordybet sig i udelukkende én ting: At skabe storytelling på nettet – vel at mærke på nettets præmisser.

Nu har holdet, Investigate North, afsluttet projektet – det prisvindende internet-mysterie Cloud Chamber – og har sat sig for at bringe det bruger-engagerende i spil kommercielt i samarbejde med danske bureauer og deres kunder.

”I dag går markedsføring let op i data og algoritmer. Og Google og Facebook løber med annoncekronerne. Men det skaber ikke emotionelt fængende indhold. Her er en måde at få det kreative i fokus … igen,” siger Christian Fonnesbech.

Han står som adm. direktør og kreativ direktør i spidsen for Investigate North. Før årtusindskiftet lavede han film i ca. 10 år og kastede sig herefter over internettet og dets dramatiske format.

Og svaret på, hvad der skal til for, at fortælle en historie på internettet både involverende, engagerende og fastholdende er umiddelbart let: At gøre det på internettets egne præmisser, ofte med et mix af film, search, spil og socialt netværk.

Problemet er, at det lette svar er for let.

”Der er ikke nogen standard-måde at fortælle en internet-historie på. Der er ingen lærebøger, andet end at teste sig frem. Det har jeg gjort i 15 år, og vi har lavet 35 kommunikationsprojekter, begået en del fejl, og de seneste fire år har vi haft det privilegium udelukkende at koncentrere os om internet-fortællingen. Vi fik fuldfinansieret Cloud Chamber som et kunstnerisk projekt – af filminstituttet og af private investorerer,” fortæller Christian Fonnesbech.

Med 10 mio. kr. i ryggen gik de fire mand i Investigate North i laboratoriet – og skabte Cloud Chamber, der blev lanceret sidste år – og som sidenhen har vundet bl.a. den prestigefyldte TIGA Games Industry-award for bedste sociale spil.

I Cloud Chamber er selve internetoplevelsen blevet gjort til en historie. Brugerne navigerer imellem filmklip, som de diskuterer med andre brugere for at få point. De afdækker mystiske filmklip, indspillet af holdet bag ”Forbrydelsen”, og diskuterer, hvad der egentlig er sket.

”Vi havde Hollywood-ambitioner: Det europæiske rumagentur gav os adgang til footage, der var millioner værd, og som gjorde, at spillerne undervejs fik adgang til en række dokumentar-filmklip om det ydre rum. Vi havde en James Bond-skurk med på rollelisten og en død konge fra Game of Thrones … men der naturligvis skalérbart,” siger Christian Fonnesbech.

Han tilføjer:

”Vi har formået at få folk fokuseret og dybt engageret i 40 timer i bl.a. astrofysik. På samme måde kunne man forestille sig, at brugerne kunne engagere sig i en brandfortælling og derved komme tættere på brandet.”

Hvorfor skal det ske i samarbejde med bureauer – kan I ikke gøre det selv?

”Fordi bureauerne har kunderne, en forståelse for målgrupper og konceptualisering – og vi har en velafprøvet måde at fortælle historier på internettet – på nettets præmisser. Vi vil hellere dyrke dette samarbejde end at bruge ressourcerne på at skaffe kunder – og samarbejdet må gerne være nært. Derfor har vores kontakter primært været danske bureauer – og de har været begejstrede for Cloud Chamber, hvilket er god start,” siger Christian Fonnesbech.

Og baggrunden for navnet Investigate North?

”At internettet gør os alle til detektiver. Vi gør historien til en undersøgelse og stiller de spørgsmål, som brugerne gerne vil løse, afklare, besvare. Og det er en måde, hvorpå vi både kan fastholde og formidle i dybden,” siger Christian Fonnesbech.

Leverer I så dybden, mens andre sørger for rækkevidden?

”Ja. Trafik kan købes, men det er at hælde vand på en gås, hvis ikke det er følelsesmæssigt engagerende og værd at snakke om. Omvendt ligger det mange år tilbage, hvor engagerende og involverende indhold i sig selv – via et lucky punch – kunne gå viralt. Også her skal der samarbejdes,” siger Christian Fonnesbech.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club