Nye medier udfordrer reklamebranchens moral

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Branchen’s troværdighed vil lide skade, hvis man lader sig forblænde af de nye mediers klondyke-agtige muligheder for opmærksomhed.

Relevans har altid været et nøgleord for god kommunikation. Og det ændrer de nye medier ikke på.

Den store forskel på nye og gamle medier er graden af regulering og den klare etiket på kommerciel kommunikation og anden kommunikation.

De nye medier rummer en næsten klondyke-agtig mulighed for at jagte opmærksomhed i et miljø, der er uden regler og hvor man kan operere i en gråzone mellem virkelighed og fiktion.

Så meget desto vigtigere er det, at reklamebranchen vedkender sig et ansvar, mener Peter Boye fra Wibroe, Duckert & Partners.

Han optrådte fredag aften på TV2 News, hvor han kommenterede på den kontroversielle Visitdenmark film med titlen Karen 26, og han fremførte bl.a., at filmen bør give anledning til selvransagelse i branchen.

“Der er kommet nogle medier, som vi ikke har kontrol over, men som samtidig giver nogle fantastiske muligheder for opmærksomhed. Det giver nogle folk i branchen et kick, men ender vi med at bruge medierne til sjove indfald, der blot jagter stor opmærksomhed, så vil vores branches troværdighed lide skade”, siger Peter Boye.

Han har det ikke godt med løgnen i reklame, og bl.a. derfor mener han, at Karen 26 er en dårlig kommunikation.

“Først fortalte vi verden gennem Muhammed-tegningerne om vores forhold til ytringsfrihed. Nu har vi så fortalt verden om vores forhold til sandhed og frisind”, siger Peter Boye.

Han erkender, at han ikke kender den fulde plan for Karen 26 og at man godt kan se kommunikation, hvor løgnen er et bærende element, der er med til at formidle budskabet.

“Men når man bliver nødt til at stoppe på halvvejen, så kan man ikke have haft en god plan. Det her viser, hvor ukontrollable nye medier er og understreger behovet for at forholde sig kritisk til anvendelsen af dem. Kommunikation har altid et formål. Det handler ikke om flest mulige seere men om, at den ses – og så sandelig også forstås – af de rigtige personer”, siger Peter Boye og fortsætter:

“Der er ingen tvivl om, at vi som bureauer har en pligt til at udfordre muligheden for at vores kunder anvender de nye medier. Hvor man sætter en grænse – det afgør hver enkelt. Jeg hælder dog selv klart til, at vi som branche samtidig skal erkende vores ansvar for den kommunikation, vi sender ud. Selvom de nye medier grundlæggende er meget lidt regulerede, så vil det alligevel være en god ide at skele til reglerne for god markedsførings-skik”.