“Behavioural targeting” er et fænomen, der knytter sig store forventninger til, hvad angår annoncer på nettet.
Det handler grundlæggende om at søge at placere annoncer på et site i forhold til en kendt adfærd hos den enkelte forbruger, så man dermed skaber større relevans.
Den amerikanske virksomhed, Radium One, arbejder nu med en anden model til at kæde adfærd og markedsføring sammen.
Systemet går ud på, at man får knyttet en pixel til mennesker, der besøger en virksomheds hjemmeside, så man derefter kan følge deres adfærd og markedsføre opfordringer til f.eks. at melde sig til virksomhedens Facebook-gruppe.
Målsætningen er ikke så meget direkte at sælge som at bruge systemet til at sabe en relation mellem forbrugerne og brandet.
Radium One arbejder desuden med også at forfølge venner og forbindelser til forbrugere, der har besøgt en virksomheds hjemmeside.
Systemet rummer muligheder – men får ikke uddelt ros.
“Sociale data hjælper. Men løser de det generelle problem med lav involveringsgrad på annoncer? Nej! De gør det dog lidt bedre, end det er nu,” siger Marc Ruxin, der er innovationschef hos Universal McCann til Adweek.