Af Emil Malte Simonsen, emil.s@bureaubiz.dk
Foto: Istock

Forbrugerombudsmanden indfører en række nye retningslinjer for markedsføring på pris. De betyder bl.a., at man skal oplyse en vares laveste pris de seneste 30 dage. Og så slås det fast, at produkter ikke er ’gratis’, hvis forbrugeren skal betale med data.

Forbrugerombudsmanden har offentliggjort nye retningslinjer, der får betydning for markedsføring på pris. Retningslinjerne træder i kraft allerede d. 28. maj.

De nye retningslinjer skal først og fremmest gøre det tydeligt, om der faktisk er tale om et tilbud eller ej. Fremover skal et produkt have været udbudt til sin normalpris i mindst 30 dage, før et tilbud kan sammenlignes med denne pris. Desuden nedsættes perioden, et tilbud i udgangspunktet nu kan vare, til 10 dage.

Samtidig skal man oplyse den laveste pris, en vare har kostet de seneste 30 dage. Forbrugerombudsmanden understreger, at det også gælder, hvis man bruger udtryk som ’Black Friday-priser’ og ’Halloween-priser’, der hører til særlige perioder. Det eksemplificeres med et tænkt eksempel fra Forbrugerombudsmanden:

”Hvis en vare markedsføres med en tilbudspris på 400 kr. i et Black Friday-tilbud i slutningen af november, vil den erhvervsdrivende derfor skulle oplyse denne pris som normalprisen, hvis samme produkt sættes på juletilbud i december.”

De nye retningslinjer medfører også en ændring i forhold til produkter, der indsamler data. Et produkt kan ikke længere kaldes ’gratis’, hvis forbrugeren skal betale med sine data, medmindre det fremgår af markedsføringen, hvordan de indsamlede personoplysninger vil blive anvendt.

Du kan læse mere om de nye retningslinjer for prismarkedsføring her.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club