Nykredit har sat navn på digitalt bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Koncernen har i dag annonceret en stor spareplan, hovr markedsføring spiller en større rolle. Samtidig kan man sætte navn på en ny digital samarbejdspartner.

I første halvdel af i år gennemførte Nykredit en bureau-konkurrence, hvor resultatet blev uventet.

Svaret på den lange dialog med udvalgte bureauer blev nemlig et: Tjah?

Hvilket betød, at man ikke valgte et nyt bureau, men blev hos Wibroe, Duckert & Partners (Nykredit og Nybolig) og Entry Cph (Totalkredit).

Samtidig blev det dog varslet, at man var ved at indlede et samarbejde med et unavngivent digitalt bureau.

Det kan der så nu sættes navn på: Designit.

Men det sker med en kortfattet bekræftelse.

“Det er korrekt at vi har startet projekter op sammen med Designit, men vi har ikke yderligere kommentarer til dette bureauvalg på nuværende tidspunkt,” siger marketingdirektør Morten Møller Madsen.

Stor spareplan

At han er kortfattet hænger formentlig sammen med, at Nykredit netop idag har annonceret en større spareplan, hvor markedsføring og eksterne konsulenter fremhæves.

240 stillinger bliver nedlagt – heraf vil der være tale om afskedigelse af 190 medarbejdere. Resten er ubesatte stillinger.

Der er ikke sagt noget om i hvilket omfang, det omfatter marketing-afdelingen – men at Nykredits markedsføring rammes af spareplanen fremgår af meddelelsen. Heri hedder det nemlig:

“I tillæg hertil (afskedigelserne, red.) gennemføres der i forlængelse af det daglige fokus på omkostninger ekstra besparelser på bl.a. brugen af konsulenter, markedsføring samt på øvrige udgiftsposter. Disse besparelser vil med stillingsnedlæggelserne isoleret set reducere Nykredit-koncernens årlige omkostninger med mere end 200 mio. kr.”

Eksterne konsulenter skal selvfølgelig forstås meget bredere end bureauer – men det er dog værd at bemærke, at markedsføring og konsulenter fremhæves i pressemeddelelsen.

Da Morten Møller Madsen forklarede udfaldet af bureaukonkurrencen, hed det blandt andet, at Nykredit ikke mere havde fokus på større kampagner. Dengang blev det set mere i forlængelse af den betydelige imagekrise, som de varslede gebyrstigninger havde udløst. Men udtalelsen er fra juni, og allerede der kan man jo godt have set, at der også skulle skæres ned.

Fokus på service-design

Morten Møller Madsen fremhævede desuden, at man havde stort fokus på den direkte dialog med kunderne og “funktionel relevans” – d.v.s. særligt digitale løsninger, som på nye måder løser behov og gør livet lettere for kunderne.

Det er denne vending, der forklarer, hvorfor han omtaler Designit som et digitalt bureau, selv om det umiddelbart er kendt som et designbureau. Men Designit har netop specialiseret sig i digitalt service-design.

Koncernchef Michael Rasmussen er i dagens meddelelse inde på det samme:

“Det er en svær beslutning at sige farvel til gode kolleger. Men vi er nødt til hele tiden at se på, hvordan vi kan drive virksomheden med færrest mulige omkostninger samtidig med, at vi arbejder målrettet på at møde kundernes behov for rådgivning, attraktive produkter og stærke digitale løsninger,” hedder det bl.a. fra Michael Rasmussen.