Nystartet firma vil fjerne bureauers bremseklods for mobile websites

Peter Engholm
25@mail.dk

Alt skulle være på plads for at tage mobile websites i brug på bureauerne – undtagen udviklingsom-kostningerne, men dem vil et nyt firma banke ned.

Hastigheden er på vej op, teleselskabernes prisslør er på vej væk, og de mobile enheder er klar – det samme er forbrugerne.

“Marketingchefer er blevet mere bevidste om værdien i at inddrage det mobile internet i deres mix, og det eneste, der reelt hindrer et bureau i at tilbyde deres kunder mobile websites, er bureauet selv. Fordi de hidtil har været afhængige af 3. parts leverandører, og fordi det har været ressourcetungt at få udviklet. Generelt er der for få leverandører til at løfte opgaven og markedet for tjenester til det mobile internet, der vokser ekspolosivt,” siger Camilla Bartholdy.

Hun har en fortid hos bl.a. MobilePeople og Responsfabrikken, hvor hun arbejdede med mobile-marketing løsninger og mobilapplikationer, men er nu gået solo med PinkMobile. Firmaet har erhvervet rettighederne til at sælge MoFuse Premium i Norden – en CMS-sag, der er designet til ikke at skræmme ikke-teknisk kyndige væk.

“Der er vel kun godt en håndfuld bureauer i Norden, der har specialiseret sig i at udvikle mobile websites. Og de øvrige bureauer har sjældent programmører siddende til at udvikle på denne kanal. Men det behøver nu heller ikke at være så krævende – vi sætter alle i stand til at producere mobile websites, en ADer, en projektleder eller en studentermedhjælper, hvis det skulle være. På den måde kan bureauet producere direkte for kunden i stedet for at bruge en underleverandør,” siger Camilla Bartholdy.

I første omgang koncentrer PinkMobile sig om at levere værktøjer til at skabe mobile websites, senerehen kan følge værktøjer til at udvikle applikationer.

“Ingen er i tvivl om at apps til iPhone er den nyeste marketing gimmick, men i Danmark er der ca. 200.000 danskere, som ejer en iPhone, mens ifølge IT-&Telestyrelsen søgte ca. 876.000 danskere i 2009 efter mobiltjenester på det mobile internet. Dette er en tydelig indikation, at rigtig mange danskere er meget interesseret i andre mobiltjenester end kun iPhone apps,” siger Camilla Bartholdy.