Nyt 3-mands bureau vandt stor international konkurrence om Velux

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Hvad gør man, når man endnu engang står som medarbejder i et bureau, der er gået konkurs? Starter sit eget selvfølgelig og vinder en stor kunde.

Hvad gør man, når man for anden gang inden for få år står som medarbejder i et konkursramt bureau? Rasmus Springborg og Bengt Persson fandt sammen med en tidligere kollega, og de tre mente at kunne gøre det bedre selv.

Her halvandet år efter ser det ud til at være rigtigt. Kong Advertising har aflagt sit første regnskab, og havde det ikke været for sidste sommers skybrud, havde resultatet været væsentligt bedre.

“Vi blev bogstaveligt talt skyllet ud af vores lokaler, og det tog flere måneder og mange ressourcer at komme på plads igen,” siger den ene af de tre partnere, Jahn F. Hermansen.

En god del af forklaringen på bureauets resultater finder man hos den store danske vindues-producent, Velux. Her inviterede man nemlig det helt nystiftede bureau med i en konkurrence for halvandet år siden.

“For ca. halvandet år siden følte vi et behov for at sætte trumf på vores markedslederskab i en række europæiske markeder. Derfor inviterede vi Kong til en bureaukonkurrence med både danske og udenlandske bureauer. Kong vandt opgaven, fordi de kom med en løsning, der leverede den forventede Velux-kvalitet, men med et glimt i øjet. Den gode historie, som kendetegner konceptet, blev godt modtaget af alle de repræsenterede lande. Og sidst men ikke mindst er konceptet let at versionere til alle medieplatforme”, siger International marketing manager Carsten Donatsky.

Resultatet blev i første omgang 5 film i forskellige versioner, en række outdoorformater samt mere end 20 annoncer. Alt sammen præsenteret i et idékatalog, som også rummer inspiration til digitale løsninger, forskellige taktiske materialer etc.

Filmene er blevet rigtig godt modtaget i alle markederne (de kan ses her på bureauets hjemmeside) og har opnået meget fine resultater i så forskellige markeder som Belgien og Rusland. Og samarbejdet fortsætter. En ny film er netop blevet lavet.

De tre partnere kender hinanden fra Just/Kidde. Rasmus Springborg og Bengt Persson gik med videre til Society Advertising, som også gik konkurs.

Det er dog hos Just/Kidde, at man også finder noget af forklaringen på relationen til Velux. Her stod Rasmus Springborg og Bengt Persson nemlig bag anerkendt arbejde for Miele.

“Der er ingen tvivl om, at vores arbejde med Miele var en vigtig årsag til, at Velux kontaktede os. De kunne godt lide det univers, vi havde skabt”, siger Rasmus Springborg.

Velux-kampagnen er en stor opgave for et 3-mands bureau.

“Vi arbejder ud fra en filosofi om, at vi står for udvikling af ideerne – men vi outsourcer meget andet arbejde, hvor vi bl.a. har samarbejde med en række faste free-lancere,” siger Jahn F. Hermansen.

Nøgletal for Kong Advertising

(16 måneder)

  • Bruttoavance 3,3 mio. kr.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,1 mio. r.
  • Lønandel 58,8
  • Resultat af primær drift +0,736 mio. kr.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz