Mennesker og nye begreber mødes, og undren opstår – hvad dækker eksempelvis branded entertainment og branded content helt præcist over? Dén diskussion tog Bureaubiz hul på for nylig, og nu følger – i tæt genre-slægtskab – et regulært Content Marketing bureau.
Public Impact er navnet på Berlingske Medias bureau, der blev lanceret i går, og som skal ”hjælpe virksomheder med at fortælle historier med relevant indhold om dem selv og deres produkter”.
For udenforstående kan det være svært at se, hvori bureauet reelt er anderledes end andre kommunikationsbureauer. Ordene er trendy, men hvis produkterne er velkendte, så ligner det umiddelbart et rødt ocean.
Det mener Nicolaj Taudorf Andersen, seniorpartner i Radius Kommunikation:
“Jeg byder Public Impact velkommen. Der kæmpes hårdt om opmærksomheden blandt kommunikationsvirksomheder, men vurderet ud fra deres værktøjer og tiltag lader det til, at de dumper ned i det store røde ocean. Deres value proposition virker ikke klar,” siger Nicolaj Taudorf Andersen.
Public Impact præsenterer sig ved at konstatere, at forbrugerne er ikke længere til fals for varm luft og korte salgsoverskrifter. Og da content-købere også er forbrugere, er det naturligt at give Public Impacts direktør, Morten Asmussen, tid til at uddybe, hvad bureauet og content marketing er – og står for:
”Content Marketing er, sådan som jeg ser det, al markedsføring, der benytter sig af redaktionelle værktøjer. Det gælder bl.a. advertorials,” siger Morten Asmussen.
Det var annoncørerne i Berlingske Media, der har efterspurgt muligheden for at få hjælp til at producere Content Marketing i form af advertorials. Dertil kommer bl.a. pressemeddelelser, blogs, indstik, portrætter og rapporter.
Jeres produktpakke ligner vel til forveksling det, man ser på et klassisk PR-bureau …
”Værktøjerne kan være velkendte, men de skal ses i forhold til vores kendskab til Berlingske Media – det er dét, der er afgørende,” siger Morten Asmussen.
Men kunne I ikke lige så godt kalde jer et kommunikationsbureau?
”Måske er jeg gammeldags, men da jeg tidligere havde et kommunikationsbureau, så handlede det 100 pct. om presseomtale. Jeg ser Public Impact som et bureau, der spænder over både PR, kommunikation og markedsføring, idet vi hjælper virksomheder med alt fra produktion af pressemeddelelser og distribution af disse, samt produktion og eksekvering af marketing,” siger Morten Asmussen.
Hvad adskiller så jer som Content Marketing bureau fra et PR-bureau?
”Blandt andet at vi ikke har den traditionelle PR-bureau ydelse, at opdyrke relationer til journalister, idet vi har en distributionsaftale med Berlingske Media. Vi kan få vores pressemeddelelser ind på en særlig plads på business.dk og få distribueret dem som pressemeddelelser via BNB, Berlingskes NyhedsBureau. Og det allervigtigste. Vi kender vores medier i Berlingske, og vi kender modtagerne,” siger Morten Asmussen.
Kunne et mediabureau ikke sige det samme om kendskabet …?
”Et mediabureau har data og informationer fra huset, og det er der intet galt i, men vi er tidligere medarbejdere i Berlingske Media og har fået ind under huden, hvad der virker, og hvornår det virker. Den lange redaktionelle erfaring internt i Berlingske Media gør, at vi kender medier og husets forskellige målgrupper bedre end nogen andre,” siger Morten Asmussen.
Så dét, der for alvor differentierer jer fra andre bureauer, er måske ikke så meget Content Marketing-begrebet, men snarere jeres indblik i Berlingske Media?
”Det kan du sige. Vi fokuserer på at producere content, der giver mening, og som er målrettet de enkelte målgrupper inden for Berlingske Media,” siger Morten Asmussen.
Public Impacts produkter kan være traditionelle – men content er bestemt en diskussion blandt kommunikationsbureauer. Det mener adm. direktør i MSL Group, Søren Berg:
“Deres produktpalette er den samme, som alle kommunikationsbureauer arbejder med, men content er klart et emne, som alle fokuserer på. F.eks. har vores kontor i New York indrettet en news-room agtig afdeling, der søger i nyhedsstrømmen efter historier, som kunderne kan bruge til at levere aktuelt indhold,” siger Søren Berg.