Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

10 pct. af Coca-Colas marketingbudget er afsat til eksperimenter. I Sverige giver det sig udslag i en automat baseret på en utraditionel valuta. Bliver den kopieret i Danmark, skal det komme som en overraskelse.

På reklamefestivalen Cannes Lions i sommer åbnede Coca-Cola døren på klem, og lidt mere til, ind til tankerne bag sin markedsføring: 10 pct. af marketingbudgettet er afsat til eksperimenter – og vel at mærke aktiverende eksperimenter, kunne man forstå på Joe Tripodi, executive vice-president, chief marketing & commerce officer hos Coca-Cola:

We have talked about happiness, we have showed happiness, now we want to provoke happiness.”

Som eksempel gav han en “Hug Me”-automat, der var sat op på National University i Singapore, hvor et kram til maskinen udløste en Coke – og sidenhen visninger på YouTube; 112 millioner på de første 7 dage.

Nu følger en svensk variant – stadig på en uddannelsesinstitution, denne gang Kungliga Tekniske Högskolan i Stockholm, og stadig med et utraditionelt betalingsmiddel – denne gang julesange.

I stedet for for et stort Coca-Cola logo på automaten står der i stedet ”Sjung för mig” – og det gør de studerende så: Synger de tekster, som automaten viser, og indkasserer deres belønning.

Det er det svenske PR-bureau, JMW kommunikation, der har udtænkt og gennemført aktiviteten.

I Danmark er Coca-Colas Public Affairs & Communications Director, Mikael Bonde-Nielsen, ikke afvisende over for et lignende tiltag:

”Dette har lidt karakter af guerrilla-marketing; At man udnytter en speciel sitaution, i dette tilfælde jul, og skaber noget gennemført uventet.”

Der er dog ingen aktuelle planer om at gøre noget lignende herhjemme, oplyser Mikael Bonde-Nielsen – eller rettere: Hvis der var, ville han ikke fortælle om det.

”Det sjove ved den slags tiltag er overraskelsen. Den slags fungerer godt, hvis der er en social accept af det, typisk når en positiv reaktion følger det umiddelbart mystificerede, og når det ikke er annonceret. Hvis vi går ud med et lignende tiltag, vil det være uventet – hvilket vil sige, at vi ikke kopierer, hvad der er lavet tidligere, og vi sender ikke en pressemeddelelse ud forinden.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club