Nyt bureau bag Chevrolet-succes

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

En ny direktør kom til Chevrolet med en ny strategi. Markedsandelen er øget heftigt, men de nye tider medførte også, at Williams blot havde bil-kunden i et halvt år.

Da Williams, reklamebureauet i Helsingør, fik Chevrolet som kunde i foråret sidste år, udtalte adm. direktør Finn Williams, at “det er udfordring, men en løfterig én af slagsen”.

Udfordringen var at sælge den nye Cruze-model i en krisetid, men allerede et halvt år senere blev bureauet udfordret på ny – denne gang på selve kunde-relationen. Og nu sidder et andet bureau ved rattet.

“Jeg kom til som direktør for Chevrolet Danmark mod slutningen af sidste år og lagde en ny strategi, der skulle sætte mærket i gang. Strategien omfattede også en ændring af samarbejdsrelationerne, herunder reklamebureau,” siger Kenneth Hansen, der er adm. direktør i Chevrolet Danmark.

Med afsæt i den nye strategi blev tre bureauer, herunder også Williams, inviteret til en konkurrence. Vinderen blev AdCph – og hvem er nu dét?

Det er bureau med nu fire fastansatte, grundlagt af Torben Rønler i maj sidste år. Sidst man hørte til Torben Rønler var, da han takkede af som partner i Ellermann/Rønler.

“AdCph var et meget kreativ funderet valg, og de leverede den bedste eksekvering på vores udfordring. Samtidig har bureauet en struktur, der matcher vores måde at arbejde på,” siger Kenneth Hansen og uddyber:

“Vi har et stramt omkostnings-setup, og vi er ikke parat til at betale det, som et større, klassisk reklamebureau skal have. Vi er helt nede og kigge på, hvad en DTPer koster i timen. Derfor skulle vi finde en partner, der havde samme indstilling: At være bevidst om, hvad tingene er værd,” siger Kenneth Hansen.

Det stramme budget gjorde også, at Chevrolet – sammen med Carat – lagde alle æggene i én kurv; tv. Og all-in tilgangen har givet pote, idet Chevrolet – i kraftigt stigende marked – har øget sin markedsandel fra 1,2 pct. i 1. kvartal 2009 til 4,3 pct. i samme periode i år.

“I vores marketingbudget er mediadelen prioriteret højt for tiden. Vi er stadig ekstremt taktiske i vores kommunikation, men vi skal naturligvis have et fornuftigt mix mellem media og produktion. Og derfor har vi også den kreative løsning fra AdCph klar. Den er bare ikke bragt i spil endnu,” siger Kenneth Hansen.